Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

PKP zaciąga 700 mln zł kredytu. Niemal trzecia część pójdzie na dworce

8
Podziel się:

Spółka chce przeznaczyć 250 mln na budowę i modernizację dworców.

Kredyt ma zostać spłacony do końca 2022 roku.
Kredyt ma zostać spłacony do końca 2022 roku. (Piotr Mecik/ EastNews)

Aż 450 mln zł zostanie przeznaczona na spłatę zadłużenie z poprzednich lat - poinformowały PKP SA. Nowy kredyt, który udzielą kolejom trzy banki, jest o wiele bardziej korzystny niż dotychczasowe.

700 mln zł kredytu otrzymają Polskie Koleje Państwowe SA. Pieniądze w równych częściach zapewnią trzy banki: Pekao S.A., PKO Bankiem Polskim i Bankiem Gospodarstwa Krajowego.

- Umowa z zapewnia znaczące środki na realizację jednego z największych programów inwestycyjnych w naszym kraju. Jest to program zainicjowany i aktywnie wspierany przez polski rząd. Dlatego doceniamy fakt, że w dużej mierze będzie on realizowany dzięki sprawnej kooperacji podmiotów sektora państwowego – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A mówił o renesansie polskich kolei. - Realizowane na ogromną skalę inwestycje w dworce, infrastrukturę kolejową i tabor przekładają się nie tylko na zwiększony komfort podróżnych i rozwój poszczególnych regionów kraju, ale także wpływają pozytywnie na rozwój polskiej gospodarki – przekonuje.

Dworzec w Zakopanem, czyli antywizytówka miasta:

Na co zostaną przeznaczone pieniądze? 250 mln zł z pożyczonej kwoty PKP zamierza przeznaczyć na budowę i modernizację dworców. Będzie to w ramach szerokiego programu inwestycyjnego, którego wartość szacowana jest na około 1,5 mld zł.

Środki kredytowe będą stanowić kolejne źródło finansowania inwestycji, zaraz po funduszach unijnych i wsparciu z budżetu państwa - zaznaczyły PKP SA.

Pozostała kwota około 450 mln zł, zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej pozyskanego finansowania, które stanowi zadłużenie z poprzednich lat. Jak wyjaśnia spółka, dzięki zdecydowanie niższemu kosztowi finansowania, nowy kredyt jest o wiele bardziej korzystny niż dotychczasowe.

- Koszt obsługi nowego kredytu w porównaniu do poprzedniego zadłużenia znacząco spadnie. Z uwagi na to, że kredyt zawarto w polskiej walucie, nowa umowa znacznie zredukuje również ryzyko kursowe, z którym mieliśmy do czynienia – wyjaśnia Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Zgodnie z zawartą umową, kredyt ma zostać spłacony do końca 2022 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Adam
7 lat temu
I po to są Polskie banki aby wspierały gospodarkę Polski.
lik
7 lat temu
DLACZEGO HURA OPTYMISTYCZNE ROZWIĄZANIA NAM TU POKAZUJĄ A JECHAŁEM OSTATNIO POCIĄGIEM Z POZNANIA DO KATOWIC PAMIĘTAJĄCYM LATA 70-80-TE. WODA ZIMNA,SPŁUCZKA NA TORY,OGÓLNIE SYFEK.I JAK TU PRZYJMOWAĆ TAKIE OBWIESZCZENIA?!
transsyberyjs...
7 lat temu
Znaczy obywatele nie przestaną dojeżdżać do pracy po 150 km bo inaczej muchy by się woziły.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Asa
7 lat temu
Niech prezes powie kto to ma realizować. Wszystkich posądził wraz ze swoją ekipą o malwersacje, wygnał z firmy, a resztę zastraszył wraz ze swoją kadrową.
Czechu
7 lat temu
W tej chwili to panuje średniowiecze na polskiej kolei. Dworce kolejowe są zabite dechami, okna zamurowane, nie ma czynnych kas biletowych, poczekalni, informacji pasażerskiej, nawet małego baru czy sklepu. To są wizytówki dla pasażerów? Pan Mamiński wielki związkowiec, który tyle lat pracuje na PKP zapomniał jak wyglądały dworce za czasów jednej kolei? Skoro kredytu udzielą banki na 700mln zł, z czego 450 mln zł zostanie przeznaczona na spłatę zadłużenia z poprzednich lat czyli nieudolnych bankomatów to 250 mln złotych to kwota, którą można spokojnie przeznaczyć na dworce w mniejszych miejscowościach. Mam nadzieję, że te pieniądze nie pójdą na dworce typu Poznań, Warszawa, Kraķów. Zapraszam na Czechy można zobaczyć jak pełnią funkcje odprawy podróżnych dworce kolejowe. Nawet w mniejszych miejscowościach jest otwarty dworzec, kasa, poczekalnia, restauracja, a nawet bar, gdzie można napić się piwa. Dlaczego tak u nas nie może być? Czy tylko na polskiej kolei wszystko jest tak skomplikowane?
...
7 lat temu
No tak, kasa na remonty generalne dworców (które powinny być remontowane na bieżąco) jest. Na rozbudowę infrastruktury i odbudowę linii które przez nieudolne zarządzanie PKP i PLK zostały pozamykane i polikwidowane kasy nie ma. Gdzie tu sens, gdzie tu logika...
lik
7 lat temu
DLACZEGO HURA OPTYMISTYCZNE ROZWIĄZANIA NAM TU POKAZUJĄ A JECHAŁEM OSTATNIO POCIĄGIEM Z POZNANIA DO KATOWIC PAMIĘTAJĄCYM LATA 70-80-TE. WODA ZIMNA,SPŁUCZKA NA TORY,OGÓLNIE SYFEK.I JAK TU PRZYJMOWAĆ TAKIE OBWIESZCZENIA?!
transsyberyjs...
7 lat temu
Znaczy obywatele nie przestaną dojeżdżać do pracy po 150 km bo inaczej muchy by się woziły.