Komisja Europejska potwierdziła w liście adresowanym do polskich władz, że poprosiła Niemcy o wyjaśnienia ws. przepisów o płacy minimalnej i ich zastosowania do zagranicznych kierowców. W przyszłym tygodniu dwie unijne komisarz mają rozmawiać o tym w Berlinie.
O uruchomieniu przez KE procedury sprawdzającej _ Pilot _ wobec Niemiec unijne źródła informowały nieoficjalnie już w środę wieczorem. List w tej sprawie ma zostać wysłany do polskiej minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak.
_ Służby Komisji obecnie pytają władze Niemiec w ramach procedury "Pilot" o zakres zastosowanych środków, w szczególności o to, czy mają one zastosowanie do wszystkich krajowych i międzynarodowych przewozów, w tym kabotażu i tranzytu, o przyjęte wymogi wykonawcze, jak również o ich uzasadnienie _ - napisano w piśmie sygnowanym przez komisarz ds. zatrudnienia Marianne Thyssen, komisarz ds. transportu Violetę Bulc oraz komisarz ds. rynku wewnętrznego Elżbietę Bieńkowską. Wyjaśniono, że celem uruchomienia procedury jest ocena zgodności niemieckich regulacji z prawem UE. O ewentualnym podjęciu dalszych kroków KE ma zdecydować po otrzymaniu wyjaśnień od niemieckiego rządu.
W czwartek rzecznik KE ds. zatrudnienia i spraw społecznych Christian Wigand poinformował, że komisarz Thyssen i Bulc pojadą w przyszłym tygodniu do Berlina i przedyskutują kwestię płacy minimalnej z tamtejszymi władzami.
Działania Komisji to reakcja na skargi z Polski, ale także kilku innych państw, które poprosiły Komisję o przyjrzenie się niemieckim przepisom, uderzającym w zagranicznych przewoźników.
Według nieoficjalnych informacji Berlin będzie mieć 30 dni na odpowiedź. To niewiele, bo zazwyczaj w przypadku uruchamiania przez Komisję procedury sprawdzającej, tzw. Pilota, kraje członkowskie mają udzielić wyjaśnień w ciągu 70 dni.
Procedura _ Pilot _ służy wyjaśnieniu problemów dotyczących zgodności prawa krajowego z prawem UE. To przedsionek do wszczęcia procedury o naruszeniu prawa unijnego, której finałem może być skarga do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Według unijnych źródeł Komisja sprawdzi niemieckie przepisy pod kątem ich zgodności z dyrektywą o pracownikach delegowanych, czyli takich, których przedsiębiorstwa z jednego kraju delegują do pracy na terytorium innego kraju UE. Niemieckie przepisy o płacy minimalnej rozciągają dyrektywę o pracownikach delegowanych także na kierowców, przejeżdżających przez terytorium niemieckie tranzytem.
Jak informują polscy dyplomaci, w UE rośnie grupa państw, które mają zastrzeżenia do niemieckich przepisów. Są to głównie kraje z południa i wschodu UE, ale także m.in. Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Grecja czy Irlandia. Nie chodzi zresztą tylko o wysokość wymaganej przez Niemcy płacy minimalnej (8,5 euro na godzinę), ale też o nowe wymogi biurokratyczne z tym związane. _ To bariera pozataryfowa, która utrudnia dostęp do niemieckiego rynku _ - ocenił jeden z brukselskich dyplomatów.
1 stycznia w Niemczech weszła w życie ustawa o płacy minimalnej; stawka za godzinę, która dotyczy Niemców, ale też obywateli innych państw pracujących w tym kraju, ma wynosić co najmniej 8,5 euro za godzinę. Dotyczy to wszystkich pracowników w czasie ich zatrudnienia w Niemczech, niezależnie od tego, czy ich pracodawca ma siedzibę w kraju czy za granicą. Według interpretacji Berlina ma to również zastosowanie do kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. W praktyce każda firma transportowa, której samochód przejeżdżałby tranzytem przez terytorium naszego sąsiada, musiałaby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.
Taka interpretacja przepisów uderza szczególnie mocno w Polskę, która ma drugą co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w całej UE.
Rząd Niemiec obstaje przy tej interpretacji przepisów o płacy minimalnej. Resort pracy w Berlinie deklaruje równocześnie gotowość do rozmów. _ Jesteśmy przekonani, że (taka interpretacja) jest zgodna z obowiązującym prawem niemieckim i unijnym _ - powiedział PAP w środę rzecznik niemieckiego ministerstwa pracy Christian Westhoff.
Na ten temat rozmawiały już premier Ewa Kopacz i kanclerz Angela Merkel. Jak powiedziała w środę ówczesna rzeczniczka rządu Iwona Sulik, ze strony kanclerz Niemiec _ padło zobowiązanie, deklaracja, że podejmie kroki niezbędne do tego, by jak najszybciej doszło do spotkania polskich i niemieckich ministrów pracy i transportu _.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Przewoźnicy bezradni. Dziś informacja resortu Przewoźnicy otrzymali zapewnienie, że dziś resort infrastruktury poinformuje w komunikacie, jak mają postępować polscy przewoźnicy w sprawie niemieckich przepisów o płacy minimalnej. | |
KE prosi Niemcy o wyjaśnienia. Chodzi o... To reakcja Brukseli na skargi z Polski, Węgier, krajów bałtyckich, Rumunii, a także Holandii i Wielkiej Brytanii. | |
KE upraszcza prawo. 53 propozycje do kosza Chodzi o program sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT), w ramach którego KE regularnie sprawdza całość unijnego prawodawstwa, wyszukując utrudnienia, niekonsekwencje prawne i nieskuteczne przepisy. |