Ustalono cenę akcji w ofercie publicznej operatora sieci Play. Choć dotychczasowi właściciele chcieli za swoje akcje nawet 44 zł, ostatecznie podczas budowy tzw. księgi popytu okazało się, że inwestorzy skłonni są zapłacić 36 zł.
W ofercie sprzedawane będą akcje luksemburskiej spółki Play Communications - właściciela 100 proc. udziałów P4, operatora sieci Play. Wyliczono, że jest to największa IPO (oferta wprowadzająca akcje do notowań) spółki telekomunikacyjnej w Europie od dwóch lat.
Będzie to też jeden z największych debiutów w Polsce - zarówno prywatyzowanych spółek państwowych, jak i prywatnych. Ostatnio większą ofertę skierowano na rynek w lipcu 2011 r., gdy emisję przeprowadzała JSW (5,4 mld zł).
Jeśli oferta się powiedzie i akcje wejdą na giełdę, wtedy wartość rynkowa spółki będzie wynosić 9,1 mld zł. W hierarchii giełdowej da to spółce 15 miejsce, za Bankiem Millennium a przed Bankiem Handlowym.
Mniej niż połowa kapitału
Maksymalnie do rąk nowych akcjonariuszy trafi 121 572 621 istniejących akcji. Uzyskane środki nie pójdą na rozwój spółki, ale dostanie je dotychczasowy akcjonariusz, czyli Play Holdings 1 S.a r.l. Ta spółka jest z kolei własnością spółek Tollerton Investments Limited i Telco Holdings S.a r.l.
Formalnie akcjonariusze wystawili do sprzedaży 97 837 526 akcji, czyli 39,1 proc. kapitału akcyjnego, ale 11 052 056 sztuk przewidziano w opcji "dodatkowego przydziału". Akcjonariusz sprzedający przyznał globalnym koordynatorom opcję nabycia tych akcji, po cenie akcji oferowanych, przez okres 30 dni licząc od 27 lipca 2017 r.
Dla inwestorów indywidualnych i uprawnionych pracowników przeznaczono 6 137 616 akcji (ok. 5 proc. oferowanych), z czego uprawnieni pracownicy mogą dostać 157 367 sztuk. Pozostałe 115 435 005 akcji przeznaczono dla inwestorów instytucjonalnych (ok. 95 proc. oferty).
Łączna wartość oferty wynosi 4,4 mld zł przy założeniu pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału akcji oraz braku transakcji stabilizujących lub 4,0 mld zł (ok. 0,9 mld euro) bez opcji dodatkowego przydziału.
Proces budowy księgi popytu zakończył się w czwartek, zaś w dniach 14-18 lipca będą przyjmowane zapisy od inwestorów instytucjonalnych. Przydział akcji przewidywany jest do 20 lipca, zaś przewidywany dzień pierwszego notowania akcji na GPW to 27 lipca. Cena maksymalna wynosiła 44 zł, zaś dla uprawnionych pracowników - 37,4 zł.
Popyt ze strony inwestorów indywidualnych i uprawnionych pracowników wyniósł około 18 mln akcji, czego efektem jest nadsubskrybcja w wysokości ok. 193 proc.
Zarząd Play zapisze się na 3 167 438 akcji po cenie 36 zł za jedną akcję, zaś 538 325 akcji będzie wyemitowanych dla 84 managerów i kluczowych pracowników (nowe akcje) w dniu pierwszego notowania lub wkrótce po nim w ramach programów motywacyjnych - podaje ISBNews.
Ponadto, 222 222 nowych akcji przeznaczonych do emisji w ramach przyszłych programów motywacyjnych przeznaczonych dla nowych menedżerów i kluczowych pracowników, rozpoczynających pracę w Play lub na potrzeby dodawania nowych uczestników lub zwiększania wartości istniejących programów motywacyjnych skierowanych do menedżerów i kluczowych pracowników.
Po zakończeniu oferty i przy założeniu pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału oraz emisji nowych akcji free float spółki będzie kształtował się na poziomie ok. 47,9 proc. kapitału zakładowego spółki.
Spółka i akcjonariusz sprzedający zgodzili się na wprowadzenie zwyczajowego zobowiązania do niesprzedawania akcji spółki przez 180 dni od dnia pierwszego notowania (tzw. lock-up). Nowe akcje emitowane dla zarządu Play, kadry menadżerskiej i kluczowych pracowników także będą podlegały ograniczeniom typu "lock-up" przez okres 3 lat.
J.P. Morgan, BofA Merrill Lynch oraz UBS Investment Bank działają jako globalni koordynatorzy i współprowadzący księgę popytu. Bank Zachodni WBK S.A. oraz Dom Maklerski PKO Banku Polskiego działają jako współprowadzący księgę popytu i współoferujący.
Pod względem zarejestrowanej liczby klientów, Play jest drugim co do wielkości operatorem telefonii komórkowej w Polsce - na koniec marca 2017 r. miał ponad 14,3 mln klientów. Play jest także liderem w liczbie przyłączeń kontraktowych netto w Polsce: na koniec kwartału zakończonego 31 marca 2017 r. ponad 48 proc. wszystkich przyłączeń kontraktowych netto dotyczyło przyłączeń do sieci Play - podaje ISBNews.