Spółka Play Communications podała w swoim raporcie kwartalnym, że w trzecim kwartale straciła na zniesieniu w połowie czerwca opłat roamingowych w Unii Europejskiej. Łączny bilans przychodów i kosztów z tego tytułu kosztował Play 57 mln zł w porównaniu do danych ubiegłorocznych.
Transfer danych związany z wycofaniem opłat lekko przekroczył oczekiwania spółki. Jak napisano w raporcie, we wrześniu Play wystąpił do UKE z wnioskiem o zrównoważenie kosztów i czeka na odpowiedź urzędu.
Zyski spółki obciążone były dodatkowo wyższymi bonusami dla kadry zarządzającej - wydała na nie 14,7 mln zł, podczas gdy rok temu 7,8 mln zł - oraz dla pracowników - 23,8 mln zł, gdy rok temu było to 15,6 mln zł.
Play miał w rezultacie 186,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w trzecim kwartale wobec 386,4 mln zł zysku rok wcześniej, mimo wzrostu przychodów o prawie 10 proc. Spadek zysku znaczący, tyle że okazał się lepszy niż oczekiwania analityków. Ankietowani przez PAP spodziewali się zysku zaledwie 164,8 mln zł, czyli o 13 proc. mniej, niż było w rzeczywistości.
Wybrane wyniki finansowe Play Communications (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2017 | 3 kw. 2016 | zmiana % | 1-3 kwartał 2017 | 1-3 kwartał 2016 | zmiana % |
przychody | 1 720,8 | 1 566,00 | 9,9 | 4 930,3 | 4 497,4 | 9,6 |
wynik EBITDA | 495,6 | 488,1 | 1,5 | 1 340,3 | 1 401,1 | -4,3 |
zysk netto | 186,90 | 386,4 | -51,6 | 244,5 | 562,5 | -56,5 |
marża EBITDA % | 32,8 | 33,0 | -0,2 | 35,1 | 32,8 | 2,3 |
marża netto % | 10,9 | 24,7 | -13,8 | 5,0 | 12,5 | -7,5 |
przepływy operacyjne | 152,6 | 491,6 | -69,0 | 838,9 | 1 023,5 | -18,0 |
przepływy inwestycyjne | -241,1 | -218,1 | -10,5 | -270,3 | -2 210,4 | 87,8 |
przepływy finansowe | 149,2 | -173,4 | 186,0 | -577,8 | -402,4 | -43,6 |
Źródło: raport kwartalny |
To dzięki przekroczeniu oczekiwań rynku akcje spółki rosną we wtorek o aż 3,3 proc. po pierwszych dziesięciu minutach sesji.
Play zwiększył liczbę swoich klientów i na koniec września miał ich 14 889 tys. To o prawie 250 tys. więcej niż rok temu. Daje to pozycję lidera na rynku z udziałem 28,5 proc. w liczbie klientów.
W ostatnim kwartale przybywało głównie użytkowników kontraktowych post-paid - ich liczba wzrosła do 9,2 mln na koniec września z 8 mln przed rokiem. Nowe regulacje o konieczności rejestrowania telefonów na kartę spowodowały natomiast odpływ klientów z tej usługi. Play ma ich obecnie 5,7 mln, a przed rokiem było to 6,6 mln.
Wzrosły przez to średnie przychody na użytkownika (ARPU) - do 32,3 zł miesięcznie w trzecim kwartale z 31,8 zł rok temu. Zawdzięczać to należy nie tylko przechodzeniu na umowy, ale i zwiększeniu poziomu wykorzystania internetu mobilnego.
Przeciętny klient Play wykorzystał 4,1 GB miesięcznie (z czego klienci kontraktowi 5,0 GB/mies.), podczas gdy rok temu zaledwie 2,7 GB (kontraktowi 2,2 GB/mies.).