Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Pobieraczek.pl ukarany za zastraszanie i groźby wobec konsumentów

0
Podziel się:

UOKiK uznał, że pobieraczek.pl naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Urząd nałożył karę ponad 215 tys. zł na firmę, do której należy portal.

Pobieraczek.pl ukarany za zastraszanie i groźby wobec konsumentów

Zastraszenie, bezprawne groźby, wprowadzenie w błąd - to skutki kolejnych praktyk stosowanych przez spółkę Eller Service właściciela portalu pobieraczek.pl, które zakwestionowała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (na zdj.), prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumenta. Pomoc poszkodowanym zapewnia bezpłatna infolinia 800 007 707.

Pod bezpłatny numer infolinii (czynny od poniedziałku do piątku w godz. 9-17) może zadzwonić każdy konsument, który nie wie np. jak zrezygnować z zawartej umowy, napisać reklamację lub rozwiązać spór z przedsiębiorcą. Pracownicy infolinii odpowiadają także na pytania związane z odstąpieniem od kontraktu zawartego z portalem pobieraczek.pl - serwisem, który umożliwia pobieranie plików w internecie.

Podstawą do podjęcia działań w sprawie spółki Eller Service w Sopocie były liczne skargi konsumentów. Z informacji, które zebrał UOKiK w trakcie postępowania wynika, że konsument, który chciał pobrać pliki musiał najpierw zarejestrować się na portalu, podając imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, e-mail. Warunkiem była również akceptacja regulaminu. Konsumentom - dorosłym oraz dzieciom - którzy zawarli z portalem umowę, spółka Eller Service wysyła wiadomości przypominające o uiszczeniu opłaty. Wiadomości są wysłane masowo do użytkowników. Urząd ustalił, że ich treść miała na celu zastraszenie konsumentów, wprowadzenie w błąd, aby ostatecznie zdecydowali się uregulować należność za usługę.

W toku wszczętego postępowania, Prezes UOKiK przeanalizowała korespondencję, którą otrzymywali internauci korzystający z usług portalu. Wątpliwości Urzędu wzbudziły listy sugerujące popełnienie przestępstwa oraz nakazujące zwrot kosztów działań windykacyjnych. Warto podkreślić, że UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do dochodzenia należności, jednak powinno się odbywać zgodnie z dobrymi obyczajami i prawem.

Internauci, którzy zawierając umowę z portalem podali nieprawdziwe dane w formularzu rejestracyjnym otrzymują pisma sugerujące, że popełnili przestępstwo. Wiadomości te są wysyłane w każdym przypadku, nawet gdy umowa została zawarta przez osobę małoletnią.

W opinii UOKiK, jedynie sąd, wydając wyrok, może stwierdzić, czy popełniono przestępstwo. Ponadto, zgodnie z prawem, osoba, która nie ukończyła 17 lat nie może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej. Niedozwolone jest nawet hipotetyczne straszenie o złożeniu do organów ścigania zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.

Koszty windykacyjne

Wiadomości, które otrzymują konsumenci informują ich także, że w przypadku przegranego procesu, który wytoczy Eller Service w związku z wyegzekwowaniem należności, będą musieli zwrócić koszty windykacyjne spółce. Zastrzeżenia UOKiK wzbudza także nieokreślenie zakresu czynności windykacyjnych, które zostałyby podjęte. Warto podkreślić, że ani regulamin usługi, ani przepisy prawa nie nakładają na konsumenta obowiązku zwrotu kosztów windykacyjnych.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/229/209381.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/prezes;uokik;prawo;ochrony;konkurencji;potrzebuje;zmian,54,0,1055030.html) *Prezes UOKiK: Prawo ochrony konkurencji potrzebuje zmian * Przepisy muszą umożliwiać firmom rozwój - pisze Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Urząd uznał, że powyższe praktyki miały na celu wprowadzenie konsumentów w błąd, wywołanie poczucia zagrożenia konsekwencjami prawnymi. W efekcie, zastraszony takimi informacjami konsument mógłby dokonać zapłaty, nawet gdy umowa byłaby nieważna. Czego nie zrobiłby, gdyby nie presja i nacisk Eller Service.

Prezes UOKiK uznała, że właściciel portalu pobieraczek.pl naruszył zbiorowe interesy konsumentów - przedsiębiorcy nakazano zaprzestanie stosowania kwestionowanej praktyki i nałożono karę ponad 215 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma możliwość odwołania się do sądu.

To już druga interwencja UOKiK w związku z działaniami właścicieli portalu pobieraczek.pl. W 2010 roku Prezes Urzędu stwierdziła, że wprowadzili oni użytkowników w błąd.Decyzję Urzędu potwierdził sąd.

Decyzja urzędu nie rozwiąże automatycznie problemów internautów, którzy zawarli umowy z portalem pobieraczek.pl. W przypadku kłopotów z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość, pomocy można szukać u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

O decyzjach UOKiK czytaj więcej w Money.pl
Ważna decyzja w sprawie przejęcia Empiku Penta Investents obejmie kontrolę nad NFI Empik Media & Fashion.
Za takie upusty to dają 60 milionów kary Sąd utrzymał 60 milionów złotych kary dla polskiego przewoźnika.
Znana firma pod pręgierzem UOKiK. Obiecali... Ich największe grzechy to sugerowanie leczniczych właściwości produktów i organicznie możliwości zwrotu towaru.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)