226 km/godz. - taką prędkość osiągnął w nocy z piątku na sobotę pociąg nowosądeckiego Newagu. To nowy rekord Polski. Jeszcze żaden skład skonstruowany i wyprodukowany w naszym kraju nie pojechał tak szybko.
Pociąg Impuls 45WE został wyprodukowany na zlecenie Kolei Mazowieckich. Właśnie przechodzi testy. - Pod względem konstrukcyjnym posiada tożsame rozwiązania z pociągami wiodących producentów taboru kolejowego na świecie - mówi Mariusz Bernaś, kierownik działu Badań i Rozwoju w Newagu. - Rodzina pojazdów typu Impuls reprezentuje grupę środków transportu przeznaczonych do ruchu regionalnego oraz międzyregionalnego i stanowi bazę konstrukcyjną do zaprojektowania pojazdów wyższych prędkości, odpowiednika Pendolino - zapowiada.
Mogło być jeszcze szybciej
W opinii producenta, 226 km/godz. to nie wszystko na co stać ten pociąg. - Pojazd zachowywał się bardzo dobrze. Płynnie przyspieszał do prędkości 220 plus i mógłby pojechać więcej, gdybyśmy mieli odpowiednią zgodę Instytutu Kolejnictwa - ocenia Andrzej Markowski, maszynista-instruktor w Kolejach Mazowieckich.
Poprzedni rekord Newag pobił półtora roku temu. Na Centralnej Magistrali Kolejowej - pomiędzy Psarami a górą Włodowską - Impuls 31WE pojechał z prędkością 211, km/godz.
Tym razem producent dostał zezwolenie na jazdę do 220 km/godz. - Wszystkie parametry mówiące o bezpieczeństwie i stabilności biegu są zgodne z oczekiwaniami, żaden z nich nie przekroczył wartości dopuszczalnych, pozostał duży zapas bezpieczeństwa – ocenił Grzegorz Wysocki z Instytutu Kolejnictwa.
Chcą zaprojektować nowy pociąg dużych prędkości
Zdaniem wiceprezesa Newagu Macieja Duczyńskiego, osiągnięcia Impulsow stawiają firmę w czołówce europejskich producentów taboru kolejowego. Jak zwraca uwagę, Impuls 45WE wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich jest jednym z niewielu w Europie, który spełnia najnowsze wymagania unijne i jedynym takim w Polsce.
- Jest to dowód na to, że nasz młody zespół, jeżeli będzie takie zamówienie, jest w stanie zaprojektować wysokiej jakości pojazd dużych prędkości - mówi Duczyński. Jednak polskim pociągom do Pendolino jeszcze trochę brakuje. Dwa lata temu pojechało ono po polskich torach 291 km/godz. Umowa na dostawę Impulsów miedzy Kolejami Mazowieckimi a Newagiem została podpisana w listopadzie 2014 r. Koszt inwestycji to 257 mln zł brutto, z czego 82 mln zł stanowią pieniądze z Unii Europejskiej.