Nawet 1,7 mld zł z samego podatku handlowego dostać może minister finansów - wynika z wyliczeń money.pl. Na pewno największymi płatnikami będą Biedronka, Lidl i Orlen. Podatek płacić będą bowiem nie tylko sklepy spożywcze, ale także stacje paliw, sieci odzieżowe, obuwnicze czy budowlane.
Senat na swoim ostatnim posiedzeniu w piątek przyjął bez poprawek ustawę o podatku detalicznym. Oznacza to, że projekt nie musi wracać do Sejmu i czeka tylko na podpis prezydenta. Ten wydaje się jedynie formalnością, a to oznacza, że od 1 września sklepy będą musiały zacząć naliczać podatek.
Ten będzie miał dwie skale podatkowe i bardzo wysoką kwotę wolną od podatku. Kto miesięcznie nie sprzedaje za więcej niż 17 mln zł, nowej daniny nie zapłaci. Nie musi nawet składać zeznania podatkowego. Powyżej tej kwoty stawka wynosić będzie 0,8 proc. obrotów. W drugą skalę podatkową wpadać będą sieci mające obroty powyżej 170 mln zł miesięcznie. Od nadwyżki ponad tę kwotę zapłacą 1,4 proc.
Szacunkowy przychód roczny, w zł | Struktura podatników w proc. |
---|---|
powyżej 2 244 mln | 12 |
powyżej 1 000 mln do 2 244 mln włącznie | 12 |
powyżej 500 mln do 1 000 mln włącznie | 25 |
powyżej 220 mln do 500 mln włącznie | 45 |
powyżej 204 mln do 220 mln włącznie | 6 |
źródło: MF |
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zwraca uwagę, że główny ciężar podatkowy spadnie na największe sieci handlowe. Dlatego twierdzi, że ma on wymiar kary i niedopuszczalnej pomocy dla mniejszych podmiotów. Jednak zdaniem danych przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, główny ciężar spadnie nie na duże, ale na średnie firmy, czyli te sprzedające za mniej niż 170 mln zł.
Tych przynajmniej ma być najwięcej. Pod drugą stawkę podatkową podlegać będzie 12 proc. ogółu firm objętych nową daniną. Z wyliczeń money.pl wynika, że to one zapłacą jednak najwięcej podatku - 1 mld 581 mln zł. Podczas gdy z podatku budżet w sumie będzie mieć 1 mld 688 mln zł.
Bezapelacyjnie największym płatnikiem będzie Biedronka. Ta wyda ponad 0,5 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że netto nie będzie to dla niej taka strata. Podatek detaliczny pomniejszy bowiem jej zysk i umożliwi zapłacenie mniejszego podatku dochodowego. Tylko za zeszły rok zapłaciła go 367 mln zł. MF szacuje, że budżet centralny na CIT w straci 277 mln zł, a samorządy kolejne 80 mln zł.
Wysoki detaliczny zapłacą jeszcze: Lidl (160 mln zł), Tesco (141 mln zł) czy Auchan (120 mln zł). W przypadku Orlenu obliczona przez nas kwota - 150 mln zł - może być mniejsza. Znaczną część sprzedaży sieciom stacji paliw generują bowiem nie ta detaliczna, ale dla firm. Taka nie jest objęta podatkiem. Trudno jednak oszacować jaka dokładnie jest to część. My uznaliśmy, że ok. 50 proc.
Warto też zwrócić uwagę, że płacenia podatku całkowicie uniknąć może wiele stosunkowo dużych sieci. Detalicznym objęty nie zostanie m.in. sieć Lewiatan, Intermarche (Grupa Muszkieterów), E.Leclerc, Metro AG (sieć Odido) czy Żabka. Wszystkie działają na zasadzie franczyzy lub ajencji, czyli poszczególne sklepy należą do pojedynczych właścicieli. Mało który z nich przekracza 17 mln zł miesięcznej sprzedaży.
Osobną kategorię stanowi Eurocash. To obecnie druga po Biedronce firma handlowa w Polsce. Eurocash działa jednak niemal tylko w formacie franczyzy i handlu hurtowego dostarczając produkty do Delikatesów Centrum, abc, Gama czy Groszek. Niewielki podatek spółka zapłaci jedynie od należących do niej supermarketów EKO oraz część Delikatesów Centrum.
Kto zapłaci podatek handlowy? | |||||
---|---|---|---|---|---|
Obroty w mln zł | I skala w mln zł | II skala w mln zł | Podatek w mln zł | ||
1 | Biedronka | 39 158 | 16,3 | 516,8 | 533,1 |
2 | Eurocash* | 20 318 | 16,3 | 0,0 | 7,4 |
w tym: EKO | 1 000 | 6,4 | 0,0 | 6,4 | |
Delikatesy Centrum | 327 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | |
3 | Lidl | 12 500 | 16,3 | 143,6 | 160 |
4 | Orlen* | 11 872 | 16,3 | 53,1 | 69,4 |
5 | Metro AG | 11 260 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
6 | Tesco | 11 200 | 16,3 | 125,4 | 141,7 |
7 | Auchan | 9 667 | 16,3 | 103,9 | 120,2 |
8 | PSH Lewiatan | 9 322 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
9 | Carrefour | 8 895 | 16,3 | 93,1 | 109,4 |
10 | PPHU Specjał | 8 448 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
11 | Kaufland | 8 291 | 16,3 | 84,7 | 101,0 |
12 | Rossmann | 6 219 | 16,3 | 55,7 | 72,0 |
13 | Grupa Muszkieterów* | 5 860 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
14 | Żabka* | 5 750 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
15 | Castorama | 5 650 | 16,3 | 47,7 | 64,0 |
16 | Media Saturn | 4 600 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
17 | Euro-Net | 4 500 | 16,3 | 31,6 | 47,9 |
18 | Circle K (Statoil) | 4 367 | 16,3 | 0,6 | 16,9 |
19 | Media Expert | 4 000 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
20 | LPP | 3 251 | 16,3 | 14,1 | 30,4 |
21 | Netto | 2 904 | 16,3 | 9,2 | 25,6 |
22 | Lotos* | 2 800 | 10,4 | 7,8 | 10,4 |
23 | E.Leclerc | 2 727 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
24 | Ikea | 2 690 | 16,3 | 6,2 | 22,6 |
25 | Neonet | 2 500 | 16,3 | 3,6 | 19,9 |
26 | Polomarket | 2 383 | 16,3 | 1,9 | 18,3 |
27 | Piotr i Paweł* | 2 123 | 8,0 | 0,0 | 8,0 |
28 | Emperia | 1 538 | 10,7 | 0,0 | 10,7 |
29 | H&M | 2 025 | 14,6 | 0,0 | 14,6 |
30 | Bać-Pol | 1 744 | 12,3 | 0,0 | 12,3 |
31 | Jysk | 1 635 | 11,4 | 0,0 | 11,4 |
32 | Black Red White | 1 631 | 11,4 | 0,0 | 11,4 |
33 | Ruch* | 1 600 | 2 | 0,0 | 2 |
34 | Alma Market | 1 564 | 10,9 | 0,0 | 10,9 |
35 | CCC | 1 454 | 10,0 | 0,0 | 10,0 |
36 | Market-Detal | 1 446 | 9,9 | 0,0 | 9,9 |
37 | Empik | 1 323 | 9,0 | 0,0 | 9,0 |
38 | Deichmann | 690 | 3,9 | 0,0 | 3,9 |
39 | Zara | 668 | 3,7 | 0,0 | 3,7 |
40 | Redan | 560 | 2,9 | 0,0 | 2,9 |
SUMA | 1700 | ||||
Obliczenia własne na podstawie danych sklepów. W przypadku sieci oznaczonych gwiazdką zastosowaliśmy własne szacunki wynikające z charakteru działania danego sklepu. |
Podatku handlowego nie zapłaci też niemiecki MediaSaturn (marki MediaMarkt i Saturn), bo każdy jego sklep to osobna spółka. Firma w tej formule działa w naszym kraju od lat. Aby nie tracić przewagi konkurencyjnej, pod koniec czerwca jako osobne spółki zaczął wszystkie swoje placówki rejestrować MediaExpert. Głos w tej sprawie zabrał minister finansów Paweł Szałamacha, który kilka dni temu przyznał, że jeśli taki sposób omijania podatku się spopularyzuje to możliwa jest korekta prawa.
Trzeba pamiętać, że handlowy obejmie wszystkie sieci. Stąd w zestawieniu nie tylko sklepy spożywcze. Sporo zapłacą też rodzimi handlowcy. Ok. 10 mln zł uiścić będzie musiało CCC, 11 mln zł Alma Market, a Euro-net (Euro AGD RTV) nawet 47 mln zł. Możliwe, że w przypadku tego ostatniego podatek będzie mniejszy, bo ten sporo sprzedaje przez internet, a e-sklepy nie będą podlegać pod nową daninę.
Podatek zacznie obowiązywać od 1 września, a pierwsze przelewy z jego tytułu trafią na konto fiskusa w październiku.
| 1813,2 |
| --- |