Chociaż Niemcy palą wciąż więcej od Polaków, to z roku na rok spada u nich sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych. To sprawia, że państwo traci na tym miliardy. Jak podaje Federalny Urząd Statystyczny w ubiegłym roku sprzedano 1,1 mld mniej papierów niż rok wcześniej. W Polsce pomimo kampanii i podwyżek cen sprzedaż papierosów rośnie.
W 2016 r. w Niemczech sprzedano wyroby tytoniowe o wartości 25,1 mld euro, czyli o 1,1 mld mniej niż rok wcześniej – wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego przytaczanych przez "Deutsche Welle". Jeszcze 25 lat temu akcyzą podatkową objętych było rocznie 146,5 mld papierosów.
Spadek sprzedaży o ponad 4 procent nie cieszy fiskusa. Mniej papierosów to przecież również mniejsze wpływy z akcyzy. A straty Niemcy liczą w miliardach. Podatkiem akcyzowym w minionym roku objętych zostało 75 mld sztuk papierosów, czyli aż o 7,7 procent (6,3 mld sztuk) mniej niż w 2015 roku – donosi "Deutsche Welle".
Od stycznia 2016 w niemieckiej paczce, zamiast 19 znajduje się 20 papierosów. Wcześniej firmy produkowały więcej mniejszych, a więc tańszych paczek papierosów. Ten zabieg pozwalał niwelować skutki podwyżek cen na tradycyjnych opakowaniach papierosów. Dane Światowej Organizacji Zdrowa (WHO) mówią, że podwyżka cen papierosów o 10 proc. ogranicza palenie o 3-5 proc.
Dodatkowo z dniem 20 maja 2016 wprowadzono zaostrzone dyrektywy unijne ws. wyrobów tytoniowych. W myśl nowych regulacji producent ma obowiązek zamieścić na każdej paczce papierosów duże, szokujące zdjęcia ukazujące skutki nałogu.
Również w Polsce pojawiły się specjalne paczki pokryte zdjęciami i grafikami przesłaniającymi opakowanie w 65. proc. Polski rząd takie zmiany zatwierdził ustawą w lipcu 2016 roku.
Z początkiem stycznia zdrożała także część marek sprzedawanych w Polsce. Kolejne podniosą ceny najpewniej od lutego. Średnio podwyżki sięgną 70 groszy na paczce. Stoi za tym ministerstwo finansów, choć wcale nie podniosło akcyzy – podaje "Dziennik Gazeta Prawna".
Powodem podwyżek jest przeliczenie na nowo tzw. średniej ważonej detalicznej ceny papierosów. To średnia cena papierosów z trzech ostatnich kwartałów i to ona stanowi dla producentów postawę do obliczania wysokości akcyzy.
Ceny papierosów w Polsce sukcesywnie rosną, o czympisaliśmy wcześniej. W 2016 roku mieliśmy do czynienia z podwyżkami cen, wynikały one jednak wprost z podwyżki akcyzy, która wzrosła z 8,2 do 8,3 zł. Tym samym o 43 grosze podskoczyła minimalna cena paczki papierosów ustalana przez resort finansów - z 12,85 zł do 13,28 zł.
Mimo podwyżek, w Polsce trend dotyczący konsumpcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych stale rośnie. Dane za trzy kwartały 2016 roku pokazują, że koncerny tytoniowe sprzedały 32,18 mld sztuk papierosów. To wciąż mniej niż w Niemczech. Mimo tego to 1 proc. więcej niż rok wcześniej, podczas gdy dane u naszych zachodnich sąsiadów wskazują na ponad 4 proc. spadek.