Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Podwyżki w PKP Cargo. Zarząd spółki dał po 200 zł na pracownika, związki chcą więcej

0
Podziel się:

- Wierzymy, że te nasze ustalenia okażą się satysfakcjonujące dla strony społecznej - dodał. - powiedział członek zarządu ds. handlowych w PKP Cargo Jacek Neska.

Podwyżki w PKP Cargo. Zarząd spółki dał po 200 zł na pracownika, związki chcą więcej
(materiały prasowe PKP Cargo)

Brakiem porozumienia zakończyły się ostatnie rozmowy zarządu PKP Cargo ze związkami zawodowymi. Od lipca pensje w spółce zostały podniesione o 200 zł. Związkowcy jednak żądają o 50 zł więcej. W przeprowadzonym pod koniec sierpnia referendum strajkowym w PKP Cargo prawie wszyscy jego uczestnicy opowiedzieli się za strajkiem.

W przeprowadzonym pod koniec sierpnia referendum strajkowym w PKP Cargo prawie wszyscy jego uczestnicy opowiedzieli się za strajkiem. Głównym żądaniem działającego w spółce Krajowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego jest podwyżka płac o 250 zł dla każdego pracownika.

Jak powiedział w środę członek zarządu ds. handlowych w PKP Cargo Jacek Neska, kolejna tura rozmów ze związkami odbyła się na początku tego tygodnia. Spotkanie zakończyło się bez porozumienia.

Neska powiedział w Krynicy-Zdroju, gdzie odbywa się Forum Ekonomiczne, że lipcowa podwyżka płac „wyczerpuje możliwości spółki na ten moment".

- Nie byliśmy w stanie w całości spełnić oczekiwań związkowców, zaproponowaliśmy 200 zł podwyżki na pracownika, co wyczerpało możliwości spółki na ten moment. Wierzymy, że te nasze ustalenia okażą się satysfakcjonujące dla strony społecznej - dodał.

Związkowcy nie przyjęli tej oferty, mimo tego zarząd PKP Cargo podjął samodzielnie decyzję o przyznaniu pracownikom podwyżki w wysokości 200 zł od lipca.

Zaznaczył, że nie ustalono jeszcze kiedy odbędzie się kolejne spotkanie ze związkami. - Wierzę jednak, że deklaracja zarządu i te nasze ustalenia doprowadzą do porozumienia - podkreślił.

Dodał, że spółka ciągle szuka kolejnych firm do przejęcia. W maju PKP Cargo sfinalizowało przejęcie 80 proc. udziałów Advanced World Transport, drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie.

- Polski rynek nie wykazuje możliwość istotnego wzrostu. Wyczerpuje się możliwość przewozu towarów masowych tj. węgla czy kruszywa. Tak więc jedyną szansą na rozwój firmy i wzrost jej wartości jest dywersyfikacja geograficzna i tutaj szukamy okazji i możliwości przejęć potencjału produkcyjnego - wyjaśnił.

Członek zarządu PKP Cargo zaznaczył, że spółka szuka również firm do przejęcia w segmentach, w których nie jest dotychczas silnie obecna. Neska wymienił tutaj m.in. przemysł chemiczny i petrochemiczny. - W tym zakresie też szukamy celów do przejęcia - dodał.

W jego ocenie jedną z szans rozwoju spółki jest również zwiększenie współpracy z Chinami. Obecnie spółka obsługuje 10 pociągów do Chin tygodniowo. Neska przyznał, że to niewiele, ale zauważył, że jeszcze rok temu "takie pociągi wydawały się mrzonką".

- Teraz w rozmowach z naszym chińskim partnerem za każdym razem, jak my - w naszych konserwatywnych biznesplanach - piszemy 10 (pociągów) to nasz partner dopisuje jedno lub dwa zera. To pokazuje potencjał tej współpracy - ocenił.

Neska ujawnił, że na zwiększeniu ilości połączeń szczególnie zależy chińskim prowincjom, które są położone z dala od morzą. - W regionach tych produkowane są towary wysokowartościowe, gdzie bardzo ważna jest rotacja kapitału - czyli musi on jak najszybciej dotrzeć do odbiorcy końcowego, żeby on mógł za to zapłacić - powiedział Neska.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie - wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem jest PKP.

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)