Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Podzielą Przewozy Regionalne. Bo nie mają pieniędzy

0
Podziel się:

Od 1 stycznia 2013 r. należące do samorządów Przewozy Regionalne zostaną podzielone na spółki poszczególnych województw, które przejmą od PR obsługę połączeń.

Podzielą Przewozy Regionalne. Bo nie mają pieniędzy
(pkp.pl)

Od 1 stycznia 2013 r. należąca do samorządów spółka zostanie podzielona na spółki poszczególnych województw, które przejmą od PR obsługę połączeń - planują marszałkowie województw.

Podczas spotkania w Katowicach marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz poinformował o planach sformułowanych podczas ostatniego Konwentu Marszałków Województw RP z 24 listopada. Matusiewicz przewodzi zespołowi, który ma opracować szczegóły planu.

_ - Idea tego jest taka, że po pierwsze - nie mamy pieniędzy, a po drugie - każdy ma się zająć swoimi problemami, a nie problemami sąsiadów _ - wskazał marszałek woj. śląskiego. Wyjaśnił, że problemem jest sięgające 730 mln zł zadłużenie PR, a także rosnąca co roku kwota samorządowych dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich.

_ - Wszystkie województwa łączy to, że w ciągu czterech lat dotacja do Przewozów Regionalnych wzrosła od 80 do 110 proc. _ - wskazał Matusiewicz. Marszałkowie doszli też do wniosku, że dotychczasowa niemoc w zarządzaniu kolejową spółką brała się m.in. z tego, że zarządza nią 16 właścicieli. - _ To my, marszałkowie, musimy przeciąć ten obszar paranoi _ - podkreślił marszałek woj. śląskiego.

Czytaj w Money.pl

Przypomniał, że w ostatnich czterech latach tylko woj. śląskie dopłaciło PR około 400 mln zł netto. Jak zaakcentował, to jedna z głównych przyczyn tego, że z końcem 2012 r. region stanie przed barierą maksymalnego zadłużenia - określoną na 60 proc. dochodów wynoszących w tym roku około 1,3 mld zł.

Na razie nie wiadomo, czy każdy z marszałków miałby przejąć działającą na swoim terenie część Przewozów. _ - Miałoby to się odbyć najprościej. A skoro ma być najprościej, wychodzimy od tego, że miałoby być 16 części. To podejście jest o tyle elastycznie, że ci, którzy nie chcą własnej spółki, mieliby prawo podpiąć się pod kogoś mocniejszego _ - wyjaśniał Matusiewicz.

Jako przykład podał m.in. województwa opolskie i świętokrzyskie, które - jak zaznaczył - nie palą się specjalnie do przejmowania części PR, ale też chcą restrukturyzacji spółki. _ - Najpoważniejszą obecnie propozycją jest podział tej spółki na mniejsze - być może 16 - po to, by każdy z marszałków zajmował się w przyszłości swoim problemem _ - wskazał.

Marszałkowie zakładają, że po 1 stycznia 2013 r. spółka Przewozy Regionalne będzie dalej istnieć. Zamiast niej będą jednak jeździć po torach wydzielone z PR mniejsze spółki regionalne. W opinii marszałka woj. śląskiego, dotychczasowej spółki-matki PR nie uda się szybko zlikwidować nie tylko ze względu na jej wielkość i stopień skomplikowania procesu podziału między marszałków, ale też przekraczające 700 mln zł zadłużenie - głównie wobec PKP PLK i PKP Energetyka.

Zdaniem Matusiewicza, jedyne wartości Przewozów Regionalnych to ludzie i tabor. Matusiewicz zaznaczył, że pociągów brakuje dziś wielu samorządowym spółkom kolejowym, np. należącej do niego samorządowej spółce Koleje Śląskie, która rozpoczęła funkcjonowanie w październiku, przejmując od PR obsługę kluczowej w regionie linii z Gliwic do Częstochowy.

_ - Choć do tej pory kupowaliśmy w woj. śląskim nowe pociągi, to Koleje Wielkopolskie czy Koleje Dolnośląskie kupowały stare szynobusy. Wszyscy marszałkowie ze ściany zachodniej kupują teraz pociągi - stare. Wiem, że szynobus jest o wiele tańszy w eksploatacji niż duży skład elektryczny, tzw. EZT, ale jeśli EZT Przewozów Regionalnych stoi na bocznicy, to jak by tego nie liczyć, to się i tak opłaca _ - ocenił marszałek woj. śląskiego.

_ - Od 1 stycznia 2013 r. chcielibyśmy, by np. woj. śląskie - w takiej czy innej formie - jako Koleje Śląskie lub spółka wydzielona z Przewozów Regionalnych, w całości przejęło już całość połączeń _ - podkreślił Matusiewicz.

O kolei czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pkp;zdecydowaly;kiedy;wprowadza;oplate;dworcowa,196,0,946372.html) Opłata dworcowa. PKP ogłosiły od kiedy Może zostać wprowadzona najwcześniej od ogłoszenia rozkładu jazdy na 2013 rok.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/139/t137355.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/strajku;nie;bedzie;beda;podwyzki,246,0,896758.html) Strajku na kolei nie będzie. Będą podwyżki? Nie będzie kolejnego strajku w Przewozach Regionalnych, zapowiadanego na piątek i sobotę. W środę późnym wieczorem związki zawodowe porozumiały się z zarządem spółki, zarówno w kwestii podwyżek jak i innych stawianych postulatów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/116/t154740.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/to;niemal;pewne;przewozy;regionalne;zbankrutuja;co;dalej,6,0,892678.html) To niemal pewne, Przewozy Regionalne zbankrutują. Co dalej? Spółka przetrwa najwyżej półtorej roku. Rękę do jej upadku przyłożą samorządowcy.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)