Polacy, w porównaniu z marcem 2014 roku, w okresie przedświątecznym w grudniu byli bardziej skłonni do wsparcia finansowego organizacji dobroczynnych, które nie kosztowałyby ich więcej niż 5 złotych miesięcznie (29 procent w stosunku do 17 procent) - wynika z sondażu TNS Polska.
Według badań TNS Polska, podobnie jak dziewięć miesięcy wcześniej, kształtują się odsetki deklaracji wsparcia, które wynosiłoby powyżej 5 zł miesięcznie. 9 proc. respondentów byłoby w stanie przeznaczyć na ten cel od 6 do 10 zł na miesiąc; 3 proc. badanych od 11 do 30 złotych, a powyżej 30 zł mniej niż jeden procent.
W ocenie TNS Polska, wciąż najczęstszą odpowiedzią respondentów jest stwierdzenie, że nie stać ich na tego rodzaju regularną dobroczynność. Warto podkreślić, że w porównaniu z marcem odnotowano spadek odsetka badanych, którzy w ten sposób argumentowali swój negatywny stosunek do aktywnego wsparcia organizacji dobroczynnych. W grudniu niemal dwie piąte badanych (38 proc. w stosunku do 46 proc. respondentów w badaniu marcowym) deklaruje brak warunków materialnych, by pomagać potrzebującym.
Z badań TNS Polska wynika, że w okresie przedświątecznym Polacy rzadziej przyznają, że nie znają instytucji, którą chcieliby wesprzeć 7 proc. w porównaniu z 16 proc. w marcu). Wzrosła natomiast liczba osób, które nie są zdecydowane, czy są skłonne do przeznaczenia pieniędzy na cele organizacji dobroczynnych (z 10 proc. do 16 proc.).
Jak podaje TNS Polska, w okresie Bożego Narodzenia, ankietowani chętniej wsparliby organizacje pozarządowe. Jest to więc dobry okres na prowadzenie działań pomocowych i szukanie wsparcia finansowego dla potrzebujących. Znakomitym tego dowodem są akcje takie jak Szlachetna Paczka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - wskazano.
Według badań TNS Polska, respondenci najchętniej wsparliby takie organizacje dobroczynne jak: Caritas (43 proc.), Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (32 proc.), Polski Czerwony Krzyż (28 proc.), Fundacja TVN _ nie jesteś sam _ (20 proc. i Polska Akcja Humanitarna (16 proc.).
Fundację Polsat byłoby skłonnych wspierać 11 proc. respondentów. UNICEF jest organizacją pozarządową, której działanie poparłoby 9 proc. Polaków. Podobnie jak działanie Szlachetnej Paczki (8 proc.) i Stowarzyszenia Wiosna (1 proc., które jest organizatorem tej akcji.
Oprócz wymienionych organizacji w wypowiedziach respondentów pojawiają się, choć - jak podkreśla TNS Polska - zdecydowanie rzadziej: Wioski Dziecięce SOS (4 proc.), Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej (3 proc.), Fundacja Poza Horyzonty (3 proc.) oraz Fundacja _ Dr Clown _ (2 proc.).
Sondaż TNS Polska został zrealizowany w dniach 5-10 grudnia ubiegłego roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców w wieku 15 i więcej lat.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Polacy są nieżyczliwi lub złośliwi? Sondaż Więcej niż połowa Polaków (51 procent) uważa, że na ogół ludzie są wobec siebie obojętni. | |
Pieniądze nie są najważniejsze dla Polaków Dobre zdrowie to najważniejszy element udanego życia - uważa prawie połowa Polaków badanych przez CBOS. Na drugim miejscu stawiamy pieniądze i dostatek. | |
Bałagan z wyborami, a Polakom jest lepiej W porównaniu z październikiem pozytywne oceny sytuacji w kraju poprawiły się. Spadły też negatywne. |