Rząd przyjął projekt ustawy dotyczący Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) - poinformowała po wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów premier Beata Szydło.
- Dzisiaj przyjęliśmy zmiany dotyczące funkcjonowania agencji handlowych promujących polskie inwestycje za granicą - powiedziała Szydło podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Wcześniej wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński informował, że projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) ma m.in. określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.
Realizacji zadań Agencji służyć mają jej zagraniczne biura. - Jesteśmy w trakcie otwierania nowych biur handlowych i jest im potrzebny budżet - mówił Kościński.
Według wiceszefa resortu rozwoju budżet Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mają zasilić fundusze z likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI). Zaznaczył jednak, że nie jest to czysty zabieg księgowy, ponieważ Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji działały przy polskich ambasadach.
Według wcześniejszych doniesień, z uwagi na uruchomienie nowych zagranicznych biur handlowych w 2016 r. i 2017 r. niezbędne jest, aby kwota dotacji dla PAIH w 2017 r. została zwiększona o dodatkowe 35 mln zł, gdyż planowana likwidacja WPHI przyniesie oszczędności dopiero w 2018 r.
Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejscu WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie. Według uzasadnienia do projektu ustawy, w pierwszej kolejności otwierane są tam, gdzie WPHI nie funkcjonują.
Zgodnie z projektem ustawy do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH wliczono promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą, wspieranie inwestycji polskich na terenie kraju. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
PAIH ma prowadzić również portal informacyjny, organizować imprezy informacyjne oraz promocyjne w kraju i poza nim. Ponadto, będzie zajmować się działalnością wydawniczą.
Działanie Agencji w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju ma, według projektu, zapewnić koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi ministrowi rozwoju i finansów.
Biura handlowe Agencji otrzymają także nowe zadania, takie jak: organizacja zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż, realizacja programów wsparcia dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom, opracowywanie strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, dokonywanie weryfikacji kontrahentów zagranicznych, a także świadczenie standardowych usług poza granicami kraju, zwiększających dostępność do informacji.
W krajach, w których nie przewiduje się tworzenia zagranicznych biur handlowych wsparcie przedsiębiorcy będzie udzielane w Polsce za pośrednictwem centrali Agencji.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod swoją nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).