Projekt międzynarodowego wydania polskiej gry karcianej _ Teomachia _ zgromadził ponad 120 tys. dolarów na Kickstarterze, co stanowi sześciokrotność pierwotnie zakładanej kwoty. Po ufundowanej we wrześniu rekordowej grze planszowej _ Galaxy of Trian _ to kolejny sukces gry towarzyskiej polskiego pomysłu.
_ Teomachia _ to polska gra karciana autorstwa Jakuba Wasilewskiego, Adama Kwapińskiego i Tomasza Byliny, najczęściej opisywana jako połączenie pokerowego blefu i zagrań, nowoczesnych gier karcianych opartych na tworzeniu talii (tzw. deckbuilding) oraz mitologiczno-fantastycznej tematyki.
Pierwotnie wydana w 2012 roku _ Teomachia _ była drugą publikacją lubelskiej Fabryki Gier Historycznych. Projekt wersji anglojęzycznej pt. _ Theomachy _ w serwisie Kickstarter wsparło 965 osób, co pozwoliło organizatorom zebrać 123 tys. dolarów. Przy obecnym wysokim kursie tej waluty przekłada się to na ponad 450 tys. złotych.
_ - Ostateczna kwota zebrana podczas kampanii, którą przygotowaliśmy razem z Petersen Games, jest dla nas nadal zaskoczeniem _ - mówi Adam Kwapiński, pomysłodawca i współzałożyciel Fabryki Gier Historycznych.
Poznaj zasady Teomachii src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1424678400&de=1425312600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=MRB&colors%5B0%5D=%231f5bac&s%5B1%5D=RNK&colors%5B1%5D=%23e823ef&w=640&h=250&cm=1&lp=1"/>
_ - Wprawdzie Sandy Petersen mówił, że wynik w okolicach 120 tys. dolarów faktycznie jest bardzo prawdopodobny, jednak Kickstarter rządzi się swoimi prawami i nigdy nie wiadomo, czy takie prognozy są realne czy nie. W tym wypadku nasi partnerzy zza Oceanu wykazali się dużym wyczuciem i znajomością rynku _ - dodaje.
Wyjątkowe powodzenie zbiórki na _ Teomachię _ przedstawiciele Fabryki Gier Historycznych przypisują owocnej współpracy z amerykańskimi partnerami. _ - Na pewno największą różnicą między polską i niemiecką kampanią "Teomachii" a tą na Kickstarterze jest to, że w Stanach mieliśmy wsparcie gwiazdy branży gier, czyli Sandy'ego Petersena. Poprzednie kampanie prowadziliśmy przede wszystkim własnymi siłami _ - opowiada Piotr Żuchowski, tłumacz i specjalista od marketingu zagranicznego, a także pomysłodawca połączenia _ Teomachii _ i tzw. Mitów Cthulhu z twórczości H.P. Lovecrafta, wspominając wcześniejsze doświadczenia z crowdfundingiem.
_ - Petersen jest znanym i lubianym na całym świecie projektantem gier. Dla wielu osób to wręcz synonim jakości i rzetelności. To chyba było kluczowe. To dzięki jego zaangażowaniu się w projekt - zarówno merytoryczny, jak i marketingowy, udało nam się osiągnąć tak wiele _ - wskazuje Żuchowski.
Zbiórka na międzynarodowe wydanie _ Theomachy _ jest drugim największym dotychczasowym sukcesem spośród polskich akcji tego typu - zaraz po opracowanej na rynki zachodnie grze planszowej _ Galaxy of Trian _, którą we wrześniu ubiegłego roku wsparło na Kickstarterze prawie 2 tys. osób, co przełożyło się na 130 tys. dolarów wpłat. Wyniki obu kampanii znacząco przekraczają wszystkie dotychczasowe akcje crowdfundingowe przeprowadzone za pośrednictwem serwisów krajowych.
_ - W trakcie zbiórki na "Theomachy" patrzyliśmy na wyniki projektów innych polskich autorów i cieszyliśmy się, że jest tyle kampanii, które odniosły międzynarodowy sukces _ - opowiada Kwapiński. _ Ekipa od gry "Galaxy of Trian" jest na pewno najlepszym przykładem dobrze przygotowanego i przeprowadzonego projektu - pewnie dla wielu pomysłodawców powinni stać się inspiracją. Kickstarter to nie zawody, więc nie zależało nam na pobiciu rekordu, jednak to miłe uczucie i świadomość, że kampania przyjęta się tak dobrze i zaufało nam tak wiele osób. To liczy się bardziej niż wynik końcowy _ - twierdzi.
Kilkakrotnie w trakcie zbiórki dochodziło do zmian w strukturze celów dodatkowych (stretch goals). Najpoważniejsze przetasowania miały miejsce 18 lutego i ponownie - na 3 dni przed zakończeniem akcji. Organizatorzy obniżyli wówczas koszt niektórych dodatków i poszerzyli ich zawartość, chociaż nie udało się jeszcze osiągnąć zakładanego pułapu. Jak twierdzi Michał Sieńko, współzałożyciel FGH i jeden z testerów _ Teomachii _, miało to zachęcić wahające się osoby do wsparcia kampanii. O słuszności tej decyzji świadczy przeszło dalsze 20 tys. dolarów uzyskanych w przeciągu ostatnich 48 godzin trwania akcji.
_ - Głównym celem kampanii jest wydanie gry, która przyniesie maksymalnie dużo radości i satysfakcji przyszłym graczom _ - mówi Sieńko. _ Dlatego też zdecydowaliśmy się "dołożyć" do pudełka z "Teomachią"trochę więcej. Mieliśmy taką możliwość dzięki finansowaniu społecznościowemu - to w końcu wspierający decydują, co chcą znaleźć w pudełku _ - podkreśla.
Mimo ostatniego sukcesu wydawnictwo nie zamierza opierać całej swojej działalności na crowdfundingu. _ - Niedługo ruszymy z taką kampanią przy jednym historycznym tytule, ale decyzję o wydaniu tej gry za pomocą finansowania społecznościowego podjęliśmy na długo przed startem kampanii "Theomachy" _ - zapewnia Sieńko. _ Do każdego produktu mamy indywidualne podejście - nie chcemy umieszczać naszych gier w szablonie i powtarzać jakieś utarte schematy i metody prowadzenia kampanii _ - dodaje.
Wydawcą wersji anglojęzycznej ma być Sandy Petersen z Petersen Games, doświadczony amerykański twórca gier. Jeden z jego wcześniejszych planszowych projektów pt. _ Cthulhu Wars _ w 2013 roku uzyskał na Kickstarterze wsparcie w wys. 1,4 mln dolarów od łącznie 4,3 tys. osób. Pierwotna polska wersja gry ukazała się w 2012 roku nakładem Fabryki Gier Historycznych, powstałej z rozwinięcia projektu realizowanego od 2010 roku w Instytucie Historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Nad stroną graficzną wszystkich wersji językowych _ Teomachii _ pracuje zespół polskich ilustratorów: Piotr Foksowicz, Seweryn Borkowski, Małgorzata Śliwka, Iga W. Grygiel, Justyna Urniaż-Badowska, Beata Urniaż-Księska oraz Łukasz Kowal.
Poza _ Teomachią _ wydaną w Polsce, Niemczech, a teraz także w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, wydawnictwo ma na swoim koncie 6 innych gier karcianych i planszowych, w większości związane z historią Polski, m.in. _ Sigismundus Augustus _, _ Bohaterowie Wyklęci _ i _ W Zakładzie. Lubelski Lipiec '80 _. W przygotowaniu są dwa nowe tytuły: historyczna strategia ekonomiczna _ Odbudowa Warszawy _ i fantastyczna gra kościano-karciana _ Herosi _, estetycznie bliższa _ Teomachii _.
Czytaj więcej w Money.pl