Trzykrotny wzrost przychodów, zysk EBITDA nie mniejszy niż 15 proc., pozyskanie zamówień na sumę ponad 60 mld zł w ramach Planu Modernizacji Technicznej i opracowanie 100 nowych produktów. Takie cele zakłada ogłoszona przez prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojciecha Dąbrowskiego "Strategia Grupy Kapitałowej" na lata 2015-2030 podczas rozpoczętego we wtorek Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach."Plan zakłada, że przychody kluczowych 38 spółek Grupy zwiększą się trzykrotnie z obecnych 4 mld zł do 12 mld zł rocznie, przy uzyskaniu EBITDA na poziomie co najmniej 15 proc. do 2030 r. EBITDA to zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji.
W tym celu PGZ chce pozyskać projekty z poszczególnych programów Planu Modernizacji Technicznej o wartości powyżej 60 mld zł, dzięki czemu powstanie ponad 100 nowych produktów" - napisano w komunikacie spółki.
Grupa planuje osiągnąć do 6 mld zł rocznych przychodów ze sprzedaży na eksport oraz rynki cywilne, ogłoszono. Strategia zakłada również wejście w nowe obszary działalności: cybertechnologię oraz technologie kosmiczne i satelitarne.
- To najlepszy, najbardziej przekrojowy i pełny plan dla polskiej zbrojeniówki w historii. Dzięki jego realizacji PGZ w perspektywie 15 lat znajdzie się w pierwszej "10” firm zbrojeniowych w Europie - powiedział w Kielcach Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGZ S.A. - PGZ jako nowy champion narodowy ma budować wzrost gospodarczy całego kraju - podkreślił Dąbrowski.
Obecny na ogłoszeniu strategii PGZ wicepremier i minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak przypomniał, że decyzję o utworzeniu PGZ podjęto w 2013 r. - Te 2 lata zostały bardzo dobrze przepracowane. Polski przemysł obronny idzie w dobrym kierunku - powiedział Siemoniak. Podkreślił, że jeśli przemysł zbrojeniowy osiągnie sukces, to skorzysta na tym także polska armia.
Podczas uroczystości obecny był także minister skarbu państwa. - Klimat dla firm z branży zbrojeniowej jest bardzo dobry, a poziom naszego przemysłu jest wysoki - powiedział Andrzej Czerwiński. Zaznaczył jednocześnie, że konkurencja w tej branży jest bardzo duża, a koniecznym warunkiem sukcesu jest współdziałanie.
Strategię PGZ na lata 2015-2030 tworzyło ponad 150 osób z różnych spółek Grupy. - Do współpracy zaprosiliśmy zarówno członków zarządów, jak również specjalistów z naszej Grupy, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i doświadczenie - powiedział Wojciech Dąbrowski. - PGZ ma być częścią systemu bezpieczeństwa narodowego Polski - zaznaczył Dąbrowski.
PGZ skupia ponad 30 spółek z kilku branż - obronnej, stoczniowej, nowych technologii - i osiąga roczne przychody na poziomie 5 mld zł. PGZ oferuje m.in. system obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu z zestawem Poprad i radarem Soła, przenośny zestaw przeciwlotniczy Grom, system bezzałogowych statków powietrznych E-310, kołowy transporter opancerzony Rosomak; system artyleryjski z samobieżną haubicą Krab, indywidualne wyposażenie żołnierza z karabinkami Beryl. Ponadto PGZ projektuje, buduje i wyposaża okręty, a także modernizuje i serwisuje pojazdy, samoloty, śmigłowce, okręty (także sprzęt byłego ZSRR).