Rok 2020 to kolejny, podawany przez PKP, termin zakończenia modernizacji około 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Radomia do Warszawy. Radomianie dojeżdżający do pracy w stolicy od lat czekają na inwestycję, ale wciąż pojawiają się problemy z jej realizacją.
Modernizację linii podzielono na kilka etapów. Największy problem stanowi obecnie odcinek z Warszawy Czachówek do Radomia. Jak wyjaśnia dyrektor projektu z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. Robert Hurkała, w związku z dużym opóźnieniem prac projektowych, PKP odstąpiło od umowy z projektantem modernizacji na tym odcinku - firmą Mott MacDonald. _ Wykonawca w całości zaprojektował jedynie modernizację stacji kolejowej w Radom. Pozostała część tego odcinka nie doczekała się projektu i znów jesteśmy w punkcie wyjścia _ - przyznaje Hurkała.
W jego ocenie inwestycja jest opóźniona o dwa lata i najwcześniej może zakończyć się w 2020 r. Dwa lata temu wiceminister transportu Andrzej Massel informował w Radomiu, że modernizacja potrwa do 2017 r. Wcześniej podawano terminy ukończenia inwestycji - 2013-2015. PKP planuje ogłoszenie nowego przetargu jednocześnie na projekt i budowę odcinka Czachówek-Radom. Spółka musi też wykupić od właścicieli około 800-900 działek pod inwestycję.
Szef projektu podkreśla, że obecnie trwają już prace przy budowie systemu sterowania ruchem kolejowym na całej trasie z Radomia do Warszawy. Wykonuje je konsorcjum, którego liderem jest Thales Polska. Do końca roku ma być podpisana umowa z wykonawcą prac na odcinku Warszawa Okęcie - Warszawa Czachówek (roboty potrwają dwadzieścia miesięcy). Na czas robót ruch na tym odcinku ma odbywać się jednym torem, a stacje: Okęcie, Piaseczno i Czachówek będą częściowo zamknięte.
Wkrótce ma też rozpocząć się modernizacja stacji kolejowej w Radomiu. W trakcie prac stacja ma być częściowo wyłączona z użytku. W przypadku modernizacji jednotorowego odcinka z Warki do Radomia (około 46,5 km) - linia ma być zamknięta przez około 22 miesiące i ruch będzie się odbywał przez Dęblin (woj. lubelskie). Opóźnienia w modernizacji linii kolejowej nr 8 skrytykował kilka dni temu Marek Suski. Poseł PiS zapowiedział, że skieruje do prezesa Naczelnej Izby Kontroli wniosek o sprawdzenie przebiegu tej inwestycji. Linia kolejowa ze stolicy do Radomia ma ponad 100 km. Korzysta z niej wielu mieszkańców Radomia i południowej aglomeracji Warszawy.
Szacuje się, że codziennie pociągami pasażerskimi dojeżdża tą trasą do stolicy kilkanaście tysięcy osób. Pokonanie 100-kilometrowej trasy zajmuje pociągom średnio 2,5 godziny. Długi czas przejazdu związany jest ze złym stanem torów. Poza tym między Warką a Radomiem jest tylko jeden tor.
Czytaj więcej w Money.pl