Wykorzystać chce to gdyńska firma Polska Meat, która planuje rocznie stawiać tam po dwa supermarkety. Już teraz jest największym europejskim eksporterem kur.
Pod koniec marca spółka Polska Meat przejmie kontrolę nad hiszpańskim koncernem spożywczym Iberdigest. Tym samym jego siedzibą stanie się Gdynia, gdzie będą też m.in. odprowadzane podatki. Co ciekawe, będzie to odwrócenie ról, bo do tej pory Polska Meat należała do Iberdigest.
Sebastien Guyon, prezes Polska Meat podkreśla, że dynamika wzrostu polskiego rynku, wysokiej jakości surowiec oraz doskonały klimat inwestycyjny pozwalają na rozszerzenie roli spółki w grupie Iberdigest.
- Chłodnia, którą posiadamy w Gdyni spełnia coraz istotniejszą rolę w naszej działalności. Obecnie 35 proc. obrotów grupy Iberdigest pochodzi z Polski, a trendy ostatnich lat pokazują, że liczba ta rośnie o 4-5 punktów procentowych rocznie - wskazuje Guyon.
Polska Meat swoją działalność, polegającą na produkcji, przetwórstwie i przechowywaniu mięsa, rozpoczęła w 2012 roku. Cztery lata później weszła na giełdę NewConnect w Warszawie. Teraz planuje debiut na głównym rynku GPW, do którego ma dojść jeszcze w tym roku. Celem jest pozyskanie od inwestorów pieniędzy na rozwój własnej sieci sprzedaży w Afryce, gdzie firma już odnosi sukcesy.
Główna część produkcji z gdyńskiej chłodni trafia na rynek afrykański, z którego pochodzi blisko 60 proc. rocznych obrotów całej grupy. Ogółem Polska Meat jest największym europejskim eksporterem kur. Za granice wysyła miesięcznie blisko 6 tys. ton.
Jak podkreśla Sebastien Guyon, prezes Polska Meat, firma ma już rozeznanie w potrzebach lokalnych odbiorów w 14 państwach, do których należą m.in. Kongo, Nigeria, Senegal i Wybrzeże Kości Słoniowej.
- Na rynkach 14 krajów Afryki działamy już od 18 lat, doskonale znamy ich lokalną specyfikę, a prognozy ekonomiczne i demograficzne pozwalają postrzegać przyszłość tych krajów z dużym optymizmem - dodaje Inacio Fernandes Pedrosa, przewodniczący rady nadzorczej Polska Meat.
Spółka planuje stworzenie własnej sieci sprzedaży detalicznej w krajach zachodniej i południowej Afryki. Rocznie ma powstawać tam dwa supermarkety. Ekspansja zakłada rozwój sieci w dwóch lub trzech krajach co kolejne pięć lat.
Dzięki sieci sprzedaży Polska Meat będzie w stanie objąć swoją działalnością całą linię produkcyjną od pozyskania produktów w Polsce, poprzez ich przygotowanie, magazynowanie, logistykę i dystrybuuję, aż po sprzedaż hurtową i detaliczną. Dla spółki oznacza to możliwość czterokrotnego powiększenia własnej marży z 7-8 proc. w dostawach i logistyce o dodatkową marżę 25-30 proc. ze sprzedaży na rynku detalicznym.
Ja podkreślają władze Polska Meat, firma przygotowuje swoją ekspansję w krajach na wczesnym etapie rozwoju, a ich własna produkcja mięsa zaspokaja lokalny popyt jedynie w 20 proc. Są to kraje, w których w zasadzie nie prowadzi się produkcji mięsa, przy czym Afryka jest jedynym kontynentem, na którym mięso kur jest wysoce cenione.
Polska Meat własną sieć sklepów detalicznych przygotowuje we współpracy z lokalnym partnerem oraz międzynarodową grupą inwestycyjną, z którą zamierza nawiązać współpracę.