Spada sprzedaż wódki w Polsce, zwłaszcza czystej. To trend, który utrzymuje się od dłuższego czasu, ale dla branży niespodzianką jest to, że Polacy kupują też mniej wódek smakowych - przyznaje w #dziejesienazywo Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Cały rynek napojów spirytusowych skurczył się w ubiegłym roku o 2 proc., przy czym sprzedaż wódki obniżyła się o 3 proc. Sytuację ratuje nieco sprzedaż whisky, która cały czas stabilnie rośnie. Jak zauważa Wiwała, nie oznacz to jednak, że Polacy piją coraz lepsze alkohole wysokoprocentowe. Wciąż za absolutną większość sprzedaży odpowiadają wódki tanie.
Gość #dziejesienazywo tłumaczy to poziomem zamożności Polaków, która wciąż odbiega od standardów zachodnich, gdzie konsumpcja wódek z segmentu premium odpowiada za znaczną część sprzedaży.
W ocenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy w najbliższych latach rynek polskiej wódki nadal będzie malał, choć już nie tak gwałtownie. W 2016 r. skurczy się o 1-2 proc. W pozostałych kategoriach powinny być odnotowane wzrosty (whisky, gin i rum). W 2015 roku zakłady spirytusowe wytworzyły w Polsce o 12 proc. mniej wyrobów, niż przed podwyżką akcyzy w 2012 roku.