Inwestycja ma też zwiększyć atrakcyjność spółki w relacjach z potencjalnymi, strategicznymi partnerami biznesowymi. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek w Poznaniu między spółką, resortem rozwoju reprezentowanym przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego, oraz Polskim Funduszem Rozwoju.
- Ministerstwo rozwoju przeznaczyło 40 mln zł w ramach Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju na rozwój, badania i rozwój produkcyjny innowacyjnych produktów Cegielskiego. To jest moment zwrotny - powiedział wicepremier Morawiecki.
Inwestycja PFR w HCP będzie miała formę obligacji zamiennych na akcje. Jak podkreślił prezes Funduszu Paweł Borys, przedsięwzięcie wpisuje się w strategię PFR, polegającą na inwestowaniu "w perspektywiczne spółki branży przemysłowej, stawiające na rozwój w oparciu o innowacyjne projekty".
Nowa strategia
- Realizacja przyjętej przez nowy zarząd Cegielskiego strategii na lata 2017-2021, jak i proponowanych przez PFR projektów uzupełniających, pozwoliłaby, w perspektywie najbliższych lat, znacznie zwiększyć przychody spółki i przywrócić jej trwałą rentowność - dodał Borys.
Prezes zarządu HCP Wojciech Więcławek powiedział, że pozyskane środki pomogą gruntownie zmodernizować spółkę.
- Firma była przez całe lata parcelowana i rozkradana. Dziś musimy wdrażać nowe produkty, w związku z tym te pieniądze to środki na modernizację parku maszynowego i spowodowanie, by cały HCP stał się nowoczesnym zakładem - wyjaśnił.
Także w piątek w siedzibie HCP odbyła się polska premiera innowacyjnego napędu elektrycznego z elektrycznym 5-fazowym, indukcyjnym silnikiem.
Silnik, element polskiego samochodu elektrycznego, był prezentowany podczas targów Hannover Messe 2017.
Zrobią silnik dla Ursusa
W poniedziałek w czasie targów podpisano umowę ws. kooperacji zakładów H.Cegielski-Poznań i Ursus przy opracowywaniu polskiego samochodu elektrycznego. Cegielski ma opracować i wdrożyć innowacyjny napęd elektryczny dla pojazdów produkowanych przez Ursusa.
Budowa pojazdów o napędzie elektrycznym jest wpisana w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Wojciech Więcławek powiedział w piątek, że napęd do przygotowywanego wraz z Ursusem pojazdu będzie gotowy jeszcze w tym roku. - Wdrażamy do seryjnej produkcji najlepszy na świecie napęd elektryczny z pięciofazowym, indukcyjnym silnikiem. Ta technologia była w Polsce, tylko dotąd nie była w stanie skutecznie przebić się przez duże organizacje - na nasze szczęście - powiedział.
- Naukowcy z Politechniki Gdańskiej pokazali nam, że technologie, które są technologiami przyszłości, są w naszym kraju - my przekuliśmy to na biznes. Dziś, po epoce silników parowych i silników spalinowych, rozpoczynamy nową erę w dziejach Cegielskiego, erę napędów elektrycznych - dodał.
Firma z tradycją
Grupa HCP istnieje na rynku od ponad 170 lat. W przeszłości w Poznaniu produkowano parowozy i tabor kolejowy. Zakłady Cegielskiego były producentem dwusuwowych silników okrętowych oraz silników do napędu zespołów prądotwórczych, lokomotyw i małych statków. Silniki produkowane w Poznaniu trafiały do klientów z całego świata.
Obecnie głównymi produktami, wytwarzanymi w halach HCP, są produkty kooperacyjne, w tym ramy, misy olejowe oraz korpusy przekładni, dmuchawy oraz części zamienne do silników i dmuchaw. Firma świadczy również usługi serwisowe. Klienci HCP działają m.in. w sektorze energetycznym, morskim i budownictwa.
Polski Fundusz Rozwoju to grupa finansowa, oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju.