Jak poinformował prezes mieleckich zakładów Janusz Zakręcki, Ameryka Łacińska to jeden ze strategicznych kierunków sprzedaży dla firmy. - Uzyskanie brazylijskiego certyfikatu to kolejny krok przybliżający nas do podjęcia współpracy z operatorami cywilnymi na tym perspektywicznym rynku - zaznaczył.
M28 to dwusilnikowy samolot turbośmigłowy klasy STOL (krótkiego startu i lądowania). Maszyna jest najczęściej wykorzystywana do transportu m.in. ludzi, żywności, lekarstw, specjalistycznego sprzętu medycznego. Samoloty z Mielca wspierały akcje ratownicze m.in. po tsunami w Indonezji w grudniu 2004 r.
W wersji wojskowej, oznaczonej M28B Bryza, samolot od ponad 20 lat służy w polskich Siłach Zbrojnych.
Samoloty są też wykorzystywane przez armię Stanów Zjednoczonych (oznaczone jako C-145); brały udział również w misjach w Afganistanie, gdzie wykorzystywane były do transportu ładunków, zrzutu zaopatrzenia w strefie działań i transportu grup specjalnych oraz ewakuacji rannych.
Dotychczas M28 posiadał dwa certyfikaty uznawane w branży lotniczej. Są to dokumenty wydane przez Federalną Administrację Lotnictwa (Federal Aviation Administration - FAA) oraz Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency - EASA).
To dwa najważniejsze organy nadzoru lotniczego na świecie. M28 jest również certyfikowany przez organy nadzoru Indonezji, Nepalu i Tajwanu. Jednak, aby samolot mógł zostać dopuszczony do lotów cywilnych na terenie Brazylii, musiał przejść odpowiednią certyfikację przewidzianą przepisami prawa brazylijskiego.
W ciągu 20 lat produkcji samolot M28 trafił m. in. do: Wenezueli, Indonezji, Nepalu, Wietnamu, Kolumbii, a od niedawna maszyny są również na wyposażeniu sił specjalnych USA oraz Jordanii.
Polskie Zakłady Lotnicze (PZL Mielec) to największy w Polsce producent statków powietrznych. Produkuje m.in. śmigłowiec S-70i Black Hawk, zatrudnia ponad 1,5 tys. pracowników.
Firma należy do Sikorsky Aircraft, spółka ta została kupiona w tym roku przez koncern Lockheed Martin, który zatrudnia około 112 tys. pracowników na całym świecie. Sprzedaż netto koncernu w 2014 r. wyniosła 45,6 mld dolarów.