Banki, ubezpieczyciele i firmy pożyczkowe przy zwieraniu umowy od dzisiaj muszą informować swoich klientów o możliwości polubownego rozwiązywania sporów przy Rzeczniku Finansowym. To jeden z obowiązków wynikających z obowiązującej od dziś ustawy o ADR. Jak zapewnia RF, nowe przepisy oznaczają "zupełnie nową jakość w segmencie polubownego rozwiązania sporów".
Jak mówi Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego, nowa procedura będzie rozpoczynać się od próby doprowadzenia do zbliżenia stanowisk stron sporu za pomocą technik mediacyjnych. - Jeśli to nie przyniesie efektu, przedstawimy stronom swoją propozycję rozwiązania sporu, jak w typowej koncyliacji - mówi Zagaj.
Kluczową nowością jest zasada, że jeśli klient zwróci się do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego, to podmiot rynku finansowego musi do niego przystąpić. - W praktyce może oczywiście odmówić aktywnego uczestnictwa, jednak praktyka pokazuje, że są to jednostkowe przypadki - przekonuje zastępca Rzecznika Finansowego. - Taka strategia może okazać się ryzykowna, gdyż w takim wypadku nasze postępowanie kończy się wydaniem opinii, która może być niekorzystna dla podmiotu rynku finansowego - wyjaśnia.
Opinia RF, zawierająca ocenę prawną stanu faktycznego i ustaleń poczynionych w trakcie postępowania, może być wykorzystana przez każdą ze stron sporu w w postępowaniu sądowym. - Brak informacji jednej ze stron stawia ją w gorszej pozycji - podkreśla Zagaj.
Kolejną korzyścią dla klientów instytucji finansowych jest wzmocnienie wymagań dotyczących zachowania poufności postępowania. - Dzięki temu przedsiębiorcy chętniej będą akceptować ten sposób rozwiązania sporów. Jest też precyzyjnie określone, że prowadzący postępowanie mają być bezstronni i niezależni - dodaje przedstawiciel RF.
Kolejna nowość ma pojawić się za 3-4 miesiące i będzie to możliwość rozwiązywania sporów on-line, za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej. W taki sposób mają być rozwiązywane spory krajowe i transgraniczne wynikające z umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy. - Każdy przedsiębiorca świadczący usługi w tej formie, będzie musiał na swojej stronie, ofertach i warunkach umów zamieszczać link do tej platformy. To szybka i przyjazna forma postępowania, bo dzięki niej unika się wymiany papierowej korespondencji tradycyjną pocztą - wyjaśnia Paweł Zagaj.