Szykuje się największy program inwestycyjny w historii portu w Gdańsku. Na jego terenie i w otoczeniu może być zainwestowanych do 2020 r. około 8 mld zł. Około 1 mld zł ma zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, a pozostałe ok. 7 mld zł mogą zainwestować spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) poinformował, że spółka w najbliższych pięciu latach planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii. Do 2020 r. planowane jest wydanie na inwestycje ok. 842 mln zł, z czego środki własne mają stanowić 479 mln zł, a 363 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych. Najwięcej inwestycji ma być realizowanych w latach 2017-2019, kiedy mają być realizowane prace o wartości prawie 600 mln zł. Tylko na bieżący rok zaplanowano realizację ponad stu przedsięwzięć. M.in. trwa rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Gruntownie zmodernizowane ma być też Nabrzeże Oliwskie, zarówno w części lądowej, jak i wodnej. Przy Pirsie Węglowym natomiast prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu po węgiel.
Spośród zaplanowanych projektów inwestycyjnych do największych należą: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym o wartości ok. 500 mln zł oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym o wartości ok. 110 mln zł. Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 metrów. Po zrealizowaniu inwestycji, tor wodny ma mieć 90 m szerokości i 12 m głębokości i ma umożliwić sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy stoczni remontowej. W tzw. Kanale Kaszubskim szerokość toru ma wynosić 75 m a głębokość 10,8 m.
W Porcie Wewnętrznym każdego roku obsługiwanych jest ok. dwóch tysięcy statków handlowych oraz ok. tysiąca zawijających w innym celu lub przepływających tranzytem przez tę część portu. W Porcie Wewnętrznym np. w ubiegłym roku przeładowano ok. 7,5 mln ton ładunków, czyli ok. jednej czwartej całego wolumenu obsłużonego w porcie.
W nadchodzących latach port zamierza wydać ok. 110 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja ma objąć budowę i przebudowę ulic o łącznej długości ponad 7 km oraz torów o długości 10 km. Prace mają być prowadzone na powierzchni ok. 70 ha. Planuje się też zrealizować podobne prace o wartości ok. 178 mln zł na liczących ok. 29 ha terenach przyportowych.
ZMPG poinformował, że w ciągu najbliższych pięciu lat ok. 7 mld zł mają zainwestować spółki prowadzące działalność na terenie portu i w jego sąsiedztwie oraz podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę. Swoje inwestycje realizują już spółka PERN, która buduje terminal naftowy i DCT Gdańsk rozbudowujący terminal kontenerowy. W komunikacie wymieniono też budowę mroźni składowej przez spółkę PAGO, terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics, która w ub. tygodniu podpisała z zarządem portu umowę przedwstępną w tej sprawie. W pobliżu portu powstaje też Pomorskie Centrum Logistyczne, którego docelowa wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę. Dzięki tej inwestycji port w Gdańsku będzie mógł obsłużyć w przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie.
Według szacunków, w najbliższych kilku latach przeładunki w porcie mogą zwiększyć się trzykrotnie. To oznacza, że port ,,stanie się potężnym, nowoczesnym, i konkurencyjnym w Europie centrum dystrybucyjno-przeładunkowym, początkowym ogniwem korytarza Bałtk-Adriatyk, który będzie stanowił lokomotywę logistyczną nie tylko dla całego regionu, ale i dla kraju".
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.