Polsce potrzebny jest kompleksowy dokument strategiczny, który określałby m.in. kryteria ekonomiczne rozwoju kolei - uważa b. minister transportu Tadeusz Syryjczyk. W poniedziałek eksperci przedstawili _ Białą Księgę _ Railway Business Forum, wskazującą problemy trapiące polską kolej.
Były minister transportu i ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Tadeusz Syryjczyk powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej, że w Polsce nie ma dokumentu, który tworzyłby stabilne otoczenie programowo-polityczne dla transportu, w tym dla transportu kolejowego. _ _
_ - Z jednej strony jest szereg zatwierdzonych programów rządowych czy programów spółek kolejowych, niemniej jednak takiego dokumentu ciągle jeszcze nie ma _ - ocenił.
Według Syryjczyka, dzięki takiemu kompleksowemu planowi przedsiębiorcy mogliby w kilkuletniej perspektywie ocenić, w jakim otoczeniu ekonomicznym by się poruszali, co - jego zdaniem - pozwoliłoby im lepiej rozwijać swój biznes, jak i cały rynek kolejowy. _ _
_ - Istnieje potrzeba skoordynowania tych wszystkich dokumentów, ponieważ teraz jest to na niedostatecznym poziomie. Dzisiaj celem są kilometry linii czy liczba nowych dworców i peronów, a nie np. docelowy czas jazdy np. z Warszawy do Krakowa i określony standard tej podróży _ - dodał.
Według b. ministra transportu stworzenie takiego masterplanu doprowadziłoby do powstania modelu ekonomicznego polskiej kolei, jak i koniecznych zmian prawnych.
Syryjczyk dodał, że w Polsce nie ma wciąż odpowiednich ram prawnych i finansowych do integracji systemu transportowego (kolejowego i drogowego) w dużych aglomeracjach. _ _
_ - Potrzebny jest mechanizm wymuszający integrację kolei aglomeracyjnej z transportem miejskim, metrem, autobusami i tramwajami, ponieważ tam w istocie leży olbrzymi potencjał rozwojowy dla kolei. Teraz kolej z niewielkimi wyjątkami jest wyizolowana _ - zauważył.
Ekspert Railway Business Forum (RBF) Bogusław Kowalski dodał, że integracja systemu transportowego jest niezbędna również na poziomie krajowym. _ Brak tego jest obecnie jedną z barier w podnoszeniu atrakcyjności przewozów pasażerskich _ - podkreślił. Wskazał, że podstawową kwestią jest _ zbudowanie _ tzw. wspólnego biletu, który umożliwiłby pasażerowi przejazd na danej trasie bez względu na to, ilu przewoźników ją obsługuje. _ _
_ - Dzisiaj trzeba czasem kupić trzy różne bilety, a to jest niezrozumiałe dla pasażera i nie do zaakceptowania na obecnym poziomie rozwoju cywilizacyjnego _ - powiedział. Jego zdaniem, powinien powstać też zintegrowany system informacyjny, w którym pasażer otrzymywałby spójną informację nt. możliwych połączeń czy przesiadek.
Ekspert ds. rynku transportowego i dyrektor programowy RBF Adrian Furgalski zwrócił uwagę, że polska kolej korzystając m.in. ze wsparcia finansowego UE przechodzi od kilku lat gruntowną modernizację. _ _
_ - W porównaniu z 2010 r., kiedy to przedstawialiśmy pierwszą białą księgę, "zeszliśmy na ziemię" _ - podkreślił ekspert. W jego opinii, obecny minister transportu Sławomir Nowak zracjonalizował priorytety inwestycyjne na kolei.
_ - Jedną z kluczowych decyzji była rezygnacja z budowy kolei szybkich prędkości i skupienie się na ratowaniu tego, co jest. Już wcześniej sugerowaliśmy rozpoczęcie procesu rewitalizacji kolei, ale to wówczas nie spotkało się z pozytywnym odbiorem. Teraz rewitalizacje są podstawowym działaniem _ - dodał Furgalski.
Ekspert poinformował także, że na podstawie jego informacji, w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020 resort transportu skupi się właśnie na inwestycjach rewitalizujących polską kolej.
Jednak - jak zauważył - mimo zwiększających się środków na kolej nie są one w pełni wykorzystywane. - _ O ile do 2008 r. plany były realizowane w 80 proc., to niestety od 2009 r. realizacja tych planów jest w okolicach 72-74 proc. _ - dodał ekspert.
Furgalski zwrócił uwagę na wzrost stawek, które pobierane są za korzystanie z infrastruktury kolejowej. _ - Te stawki należą do jednych z wyższych w Europie i niestety uniemożliwiają skuteczne konkurowanie kolei z transportem drogowym. A za podwyżki zapłacą najczęściej pasażerowie (...). To jest chory system i nie może być on dłużej modyfikowany, tylko po prostu napisany od nowa _ - ocenił ekspert.
Forum kolejowe Railway Business Forum jest organizacją zrzeszająca blisko 100 przedsiębiorstw sektora transportu szynowego.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Zmienił się rozkład PKP. Wykorzystują to W całej Polsce w niedzielę wchodzi w życie zmieniony rozkład jazdy. Ma to związek z remontami rozpoczynanymi przez zarządcę linii kolejowych - PKP PLK. | |
Pociągi stoją, bo złodzieje ukradli... Według służb kryzysowych wojewody śląskiego, do kradzieży doszło przed godz. 2 w nocy. Jak powiedział dyspozytor PKP, w obniżoną po kradzieży sieć wjechał jeden z pociągów, udało się go już wyciągnąć. | |
Oto, jak usprawniają inwestycje na kolei Kolejarze czekają na te zmiany, ale eksperci wskazują, że propozycje uproszczeń mogą budzić wątpliwości prawne. |