Państwowe Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń (PERN) oraz ukraińska firma paliwowa Ukrtransnafta powołały spółkę joint-venture Sarmatia, która ma zrealizować budowę 490-kilometrowego odcinka ropociągu Brody-Płock, poinformował w środę Tadeusz Soroka, wiceminister skarbu.
„W poniedziałek PERN i Ukrtransnafta podpisały umowę spółki Sarmatia” – powiedział w środę dziennikarzom Tadeusz Soroka. Według niego w ciągu dwóch, trzech tygodni ma dojść do rejestracji firmy, a po wakacjach Sarmatia rozpocznie swoją działalność.
Soroka powiedział, że w pierwszym etapie nowa spółka zajmie się analizą opłacalności budowy ropociągu. „Nie wiemy, czy ten projekt jest opłacalny, a po analizach będzie można odpowiedzieć na to pytanie” – powiedział wiceminister.
Zdanien Soroki projektem budowy ropociągu jest zainteresowana amerykańska firma Chevron oraz spółka kazachska.
Sarmatia, w której obecnie partnerzy mają po 50% udziałów, ma docelowo zrealizować projekt obejmujący budowę 490-kilometrowego odcinka ropociągu Brody-Płock, przez który ropa z ropociągu Odessa-Brody będzie transportowana do Polski i innych krajów europejskich.
Budowa odcinka do Płocka ma kosztować ok. 500 mln USD i potrwać 3-4 lata.
Na odcinku Brody-Płock w pierwszym etapie przesyłane byłoby 8-10 mln ton ropy rocznie. W dalszej kolejności moce ropociągu mogłyby zostać zwiększone do około 25 mln ton rocznie.
Zakupem kaspijskiej ropy są zainteresowane polskie rafinerie – PKN Orlen oraz Grupa Lotos – które deklarują chęć kupna 4-7 mln ton ropy rocznie.