Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) uzyskało 184,9 mln zł zysku netto za siedem miesięcy tego roku - poinformował PPL. To o 25,8 mln zł więcej niż w pierwszych siedmiu miesiącach ub.r. Rok 2017 jest "najlepszy w porównaniu z poprzednimi pięcioma latami".
PPL zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.
"Porty Lotnicze biją swoje własne rekordy. Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku PPL może pochwalić się zyskami o ponad 16 proc. lepszymi niż osiągnięte w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na bardzo dobrym poziomie utrzymują się wskaźniki płynności finansowej przedsiębiorstwa" - czytamy w komunikacie.
Ponad 500 mln zł ze sprzedaży
Jak przekazano, PPL przez siedem miesięcy br. uzyskało 506,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. To o 51,3 mln zł więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (wzrost o 11,3 proc.).
"Zysk netto przedsiębiorstwa wyniósł 184,9 mln i był 25,8 mln wyższy niż w pierwszych siedmiu miesiącach roku 2016" - czytamy
EBITDA na koniec lipca wyniosła 295,9 mln zł, a wskaźnik obrazujący stosunek kosztów działalności operacyjnej do przychodów utrzymał się na poziomie 58 proc.
Wzrosła na lotnisku liczba pasażerów
"Na rekordowo dobre tegoroczne wyniki wpłynął przede wszystkim wzrost ruchu lotniczego będący m.in. pochodną skutecznej akwizycji handlowej PPL. Liczba pasażerów obsłużonych na Lotnisku Chopina wyniosła ponad 8,7 mln, z czego rekordowy odsetek, bo aż 23,7 proc. stanowili pasażerowie tranzytowi. Tak wyróżniający wolumen ruchu tranzytowego świadczy o skutecznym rozwoju funkcji węzłowych Lotniska Chopina" - napisano. Dodano, że o 70,1 proc. wzrosła liczba pasażerów krajowych.
PPL uzyskał 164,1 mln zł z przychodów pozalotniczych, to jest o 13 mln zł więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Udział przychodów pozalotniczych (np. z usług parkingowych) w całości przychodów PPL po siedmiu miesiącach br. wynosi 32,4 proc. Znaczną część przychodów ze sprzedaży usług PPL - 29,8 proc. generują przewoźnicy regularni posiadający na Lotnisku Chopina swoje bazy operacyjne.
Przez siedem miesięcy br. z 89,01 do 98,47 wzrosła na lotnisku liczba pasażerów przypadających na jedną operację lotniczą, czyli starty lub lądowania samolotów. PPL tłumaczy to "bardziej efektywnym wykorzystaniem infrastruktury lotniskowej".
Lotnisko Chopina w Warszawie to największe lotnisko w Polsce. W 2016 r. port obsłużył 12,8 mln pasażerów - o 14,4 proc. więcej niż w 2015 r. Przez pierwsze osiem miesięcy 2017 roku obsłużyliśmy 10,4 mln pasażerów - o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku.
W sezonie letnim 35 przewoźników obsługiwało 119 tras regularnych.
Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", które zatrudnia ponad 1,5 tys. osób. (PAP)