Od 15 marca pralniomaty Hi'Shine nie są już dostępne dla klientów indywidualnych. Wprowadzana na polskim rynku od 2014 roku usługa wzorowana na paczkomatach InPost nie przyjęła się. Nie pomogło ani zaangażowanie Rafała Brzoski, ani dofinansowanie ze środków unijnych.
Aktualizacja 22:05
Miała to być usługa, która zrewolucjonizuje codzienne życie Polaków. Były też śmiałe plany ekspansji za granicą. Wkładamy brudne ubrania do przegródki jak przesyłkę do paczkomatu, a nazajutrz odbieramy je czyste i wyprasowane.
W projekt osobiście zaangażował się Rafał Brzoska, twórca paczkomatów. Technologię dostarczył InPost, a usługi pralnicze wzięła na siebie sieć 5aSec. Właścicielem i operatorem pralniomatów jest firma Aqmet z Bielska-Białej.
- Paczkomaty InPost spotkały się w Polsce i za granicą ze znakomitymi reakcjami klientów. Podobne plany mam w odniesieniu do usługi prania - mówił Brzoska we wrześniu 2014 roku. - To krok milowy w usługach dla konsumentów - deklarował.
Pomysł powtórzenia sukcesu paczkomatów InPost jednak nie powiódł się. 15 marca na stronie operatora pojawiła się krotka informacja o "zakończeniu świadczenia usługi pralniomatów HiShine dla klientów indywidualnych".
Nie można już nadawać nowego prania, a nadane wcześniej pranie będzie można odebrać w pralniomatach tylko do poniedziałku. Potem ubrania trafią do pralni 5aSec. Usługi mają być teraz dostępne tylko dla klientów biznesowych.
Money.pl zwrócił się do firmy Aqmet z prośbą o wyjaśnienie powodów zakończenia świadczenia usług dla klientów indywidualnych i podanie informacji, jak w praktyce ma wyglądać świadczenie usług dla firm. Pytania wysłaliśmy także do grupy Integer.pl, do której należy InPost.
Projekt pralniomatów został częściowo sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
*Aktualizacja: *
Wieczorem z money.pl skontaktował się Łukasz Nowiński, prezes i właściciel firmy Aqmet. W przesłanym mailu zaprotestował przeciw stwierdzeniu, że "usługa nie przyjęła się". - Trudno zgodzić się z tym stwierdzeniem, realizując kilka tysięcy transakcji miesięcznie - wyjaśnił.
- Nasza decyzja ma charakter czysto biznesowy: rekurencyjność klientów biznesowych jest większa i bardziej przewidywalna niż klienta indywidualnego, a sama obsługa łatwiejsza i tańsza - przekonuje Nowiński. Jak wyjaśnia, usługi będę teraz głównie skierowane do firm, których pracownicy stosują służbowe uniformy jak np. kurierzy, ekspedienci sieciowych sklepów czy przedstawiciele handlowi.
- Powątpiewanie w ekspansję zagraniczną jest również nie poparte faktami. Udało nam się sprzedać know-how usługi, jak i urządzenia na Słowację. Firma, które je nabyła, przygotowuje wdrożenie - poinformował prezes Aqmet.
Do decyzji właściciela pralniomatów dystansuje się za to firma Rafała Brzoski. - Grupa Integer.pl była partnerem mniejszościowym w projekcie pralniomatów, więc nie do nas należała decyzja i zmianie profilu ich działalności. Więc trudno nam komentować tą biznesową decyzję - napisał Wojeciech Kądziołka, rzecznik spółki.