W Polsce brakuje inżynierów. Uczelnie robią, co mogą, aby zapełnić te braki. To jednak nie wystarczy. Sytuację utrudnia to, że wykwalifikowani pracownicy, jak inżynierowie czy informatycy, mogą łatwo znaleźć pracę np. w Niemczech - pisze "Gazeta Wyborcza".
- W Polsce w przemyśle motoryzacyjnym już teraz potrzeba aż 3-5 tys. inżynierów - powiedział gazecie Krzysztof Kazoń, menedżer ds. rozwoju w firmie rekrutacyjnej Inżynierowie.com. Jego zdaniem, "popyt na inżynierów będzie jeszcze większy, choćby ze względu na możliwe powstanie fabryki Daimlera, która wygeneruje kilka albo nawet kilkanaście tysięcy miejsc pracy. - Kolejna branża, w której odczuwane są dotkliwe braki, to przemysł lotniczy. Ale w zasadzie dotyczy to wszystkich gałęzi gospodarki związanych z produkcją i przemysłem ciężkim - zaznacza ekspert.
Uczelnie robią, co mogą, żeby zachęcić jak najwięcej osób do studiów ścisłych i technicznych - pisze dziennik. "Na razie nie ma jednak spójnej rządowej strategii mającej pomóc w walce z niedoborem inżynierów, choć resort nauki chce zreformować szkolnictwo wyższe".
Jak te wysiłki przekładają się na zainteresowanie studiami na uczelniach technicznych? Z danych GUS wynika, że liczba studentów na wyższych uczelniach technicznych tylko nieznacznie wzrosła z 289,3 tys. w 1999 r. do 301,4 tys. w 2015 r. - pisze gazeta.
To jednak nie zmienia sytuacji. Firmy starają się łatać niedobory kadr, sprowadzając specjalistów z zagranicy. "Najczęściej zatrudniamy Węgrów i Ukraińców, ale to wciąż za mało" - podsumowuje "Gazeta Wyborcza".