Średnio 26 km/h w ostatnich latach jeżdżą po Polsce wagony towarowe. Po remontach torów dla pociągów pasażerskich, teraz PKP chce położyć większy nacisk na linie ważne dla logistyki.
PKP PLK obiecuje, że do końca obecnej unijnej perspektywy budżetowej, czyli roku 2020, modernizacje sprawią, że towary będą jeździły po szynach prawie dwukrotnie szybciej niż teraz, co obniży koszty transportu.
Według ostatnich pomiarów zrobionych przez Urząd Transportu Kolejowego, realna prędkość z jaką towary podróżowały koleją po Polsce na początku roku 2012 wynosiła prawie 26 km/h. Ale już pod koniec ubiegłego roku największy polski szynowy przewoźnik towarów narzekał, że prędkość spadła do około 20 km/h, głównie z powodu trwających na kolei remontów.
Modernizacje linii towarowych to przede wszystkim poprawa dostępu do portów morskich, ale także udrożnienie wyjazdów ze Śląska oraz korytarzy towarowych na osi północ - południe.
Sam program portowy obejmuje wszystkie cztery najważniejsze porty morskie. Inwestycje zakładają kompleksowe przebudowy stacji portowych, z dostosowaniem ich infrastruktury do rodzaju towarów w portach.
Według PKP PLK powstaje już dokumentacja dla inwestycji mającej poprawić dostęp kolejowy do portu morskiego w Gdyni i Gdańsku. Na wstępnym etapie są prace mające przygotować projekt poprawy dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Ale kolej nie tylko zajmuje się przygotowaniem projektów. Prowadzi już prace modernizacyjne na słynnej towarowej linii kolejowej zwanej "Nadodrzanką", która łączy Wrocław ze Szczecinem.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Rośnie udział PKP Cargo na polskim rynku Dobre wyniki zawdzięcza m.in. rosnącym przewozom węgla. | |
PKP Cargo przewiezie drewno i papier Największy polski kolejowy przewoźnik zawarł kontrakty z trzema graczami z tych branż. | |
PKP Cargo wygrywa przetarg Grupy Azoty To jeden z największych przetargów węglowych w tym roku. |