Sprzedaż konsol Xbox maleje, ale wzrastają przychody z transakcji w Xbox Live oraz ze sprzedaży tabletów Surface, a także subskrypcji oprogramowania i usług reklamowych za pośrednictwem wyszukiwarki Bing - wynika z kwartalnego raportu Microsoftu.
Przychody korporacji Microsoft za okres od 1 stycznia 2015 do 31 marca 2015 przekroczyły 21,72 mld dolarów - podaje firma w ostatnim raporcie kwartalnym. Oznacza to 6-proc. wzrost względem analogicznego okresu w poprzednim roku fiskalnym.
Zysk operacyjny korporacji był o 5 proc. niższy niż przed rokiem i wyniósł 6,59 mld dolarów w porównaniu z 6,97 mld dolarów w 2014. Z kolei dochód netto Microsoftu w ostatnim kwartale przekroczył 4,98 mld dolarów - o 12 proc. mniej niż w okresie analogicznym w roku ubiegłym.
W ostatnim kwartale Microsoft sprzedał 1,6 mln konsoli Xbox w porównaniu z 2 mln konsol sprzedanych w analogicznym okresie w 2014. W pierwszym kwartale 2015 przychody z platformy Xbox wyniosły 306 mln dolarów, co przekłada się na 24-proc. spadek względem ubiegłego roku. Poza niższymi wynikami sprzedaży do spadku przychodów przyczyniły się także obniżone ceny. Równocześnie jednak użycie Xbox Live wzrosło o ok. 30 proc., co tłumaczone jest przypływem nowych użytkowników oraz pogłębionym zaangażowaniem nabywców.
W miejsce Xboxa rośnie sprzedaż tabletów
Słabsze wyniki Xboxa częściowo zrównoważyły rosnące przychody ze sprzedaży tabletów Surface, głównie modelu Surface Pro 3 wprowadzonego na rynek w czerwcu 2014. W tym zakresie firma odnotowała przychód 713 mln dolarów, co stanowi 44-proc. wzrost. Łącznie przychody Microsoftu z gier i sprzętu do grania w kwartale od stycznia do marca 2015 spadły o 72 mln albo 4 proc. względem okresu analogicznego w roku ubiegłym.
Wzrosły natomiast przychody ze sprzedaży własnych gier Microsoftu oraz Minecrafta (pozyskanego przez przejęcie firmy Mojang Synergies AB), a także z transakcji dokonywanych w Xbox Live.
Microsoft odnotował znaczny wzrost w innych obszarach swojej działalności, m.in. w rozpoczętej w 2014 roku sprzedaży sprzętu telefonicznego. Sprzedaż 8,6 mln telefonów Lumia oraz 24,7 mln innych telefonów przyniosła korporacji 1,4 mld dolarów w trzech pierwszych miesiącach 2015.
Wzrosła również liczba subskrybentów Office 365 Consumer (do 12,4 mln) oraz przychody z usług reklamowych (o 21 proc.), m.in. ze względu na rosnące udziały w rynku amerykańskim wyszukiwarki Bing. Podane wyniki uwzględniają 190 mln dolarów kosztów związanych z restrukturyzacją prowadzoną od lipca ubiegłego roku, wliczając w to dążenie do pełnej integracji działu Nokia Devices and Services oficjalnie przejętego przez MS w kwietniu 2014.
Podobnie jak w poprzednim kwartale znaczny wpływ na niższe od oczekiwanych wyniki finansowe międzynarodowej korporacji z Redmond miało wzmocnienie dolara względem innych walut i związany z tym niekorzystny przelicznik wpływów zagranicznych.
Ostatnie zapowiedzi napawają optymizmem
Amerykański koncern Microsoft zapowiedział, że do końca kwietnia udostępni zestaw aplikacji Office Universal dla smartfonów i tabletów korzystających z mobilnego systemu operacyjnego Windows 10. Programy mają być darmowe.
Portal TechCrunch przypomina, że nowa strategia Microsoftu zakłada wprowadzenie na rynek zbioru narzędzi dla komputerów osobistych Office 2016 i programów przeznaczonych dla smartfonów i tabletów Office Universal. Amerykański koncern zapowiada, że aplikacje mobilne zostały zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić użytkownikowi swobodną pracę, niezależnie od wielkości ekranu jakim dysponuje. Programy Office Universal mają dynamicznie dostosowywać się do rozmiarów urządzenia.
Od pewnego czasu Microsoft realizuję strategię tworzenia wspólnej platformy programowej dla różnych urządzeń poczynając od komputerów, do smartfonów i konsol do gier Xbox.
Czytaj więcej w Money.pl