Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Przyspieszenie budowy euroterminalu w Sławkowie

0
Podziel się:

Prace zmierzające do zbudowania w Sławkowie międzynarodowego terminalu logistycznego zostaną przyspieszone tak, aby jeszcze w tym roku terminal mógł przyjmować kontenery z ładunkami. Kosztem ok. 60-70 mln zł ma też ruszyć budowa drogi łączącej terminal z drogą krajową - poinformował wiceminister Skarbu Państwa Andrzej Szarawarski.

Prace zmierzające do zbudowania w Sławkowie (śląskie) międzynarodowego terminalu logistycznego zostaną przyspieszone tak, aby jeszcze w tym roku terminal mógł przyjmować kontenery z ładunkami. Kosztem ok. 60-70 mln zł ma też ruszyć budowa drogi łączącej terminal z drogą krajową - poinformował wiceminister Skarbu Państwa Andrzej Szarawarski.

W Katowicach w poniedziałek odbyło się spotkanie zespołu roboczego ds. budowy terminalu. W Sławkowie kończy się sięgający najgłębiej w głąb Polski tzw. szeroki tor łączący Polskę ze Wschodem. Budowa terminalu to część międzynarodowego projektu, który ma spowodować zwiększenie ilości ładunków przewożonych koleją między Europą a Azją.

Szarawarski poinformował, że budowę i modernizację 6-km odcinka drogi między terenami terminalu a drogą krajową nr 94 weźmie na siebie katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. "Chcemy przeprowadzić prace w tym zakresie w naprawdę ekspresowym tempie" - powiedział.

Pierwsze pieniądze na budowę terminalu, 20 mln zł, właściciel terenu przy szerokim torze - Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) SA - ma otrzymać wkrótce od Agencji Rozwoju Przemysłu.

Szarawarski poinformował, że zapadła już ostateczna decyzja rządu o przejęciu przez ARP 71 proc. akcji CZH, a podwyższenie kapitału ARP o środki, które następnie trafią na budowę terminalu, jest w trakcie rejestracji w sądzie.

Według Szarawarskiego, budowa terminalu w jego docelowym kształcie potrwa kilka lat. Resort skarbu liczy na to, że rozpoczęcie prac ze środków przekazanych CZH, a także rozpoczęcie modernizacji drogi ze środków budżetowych pozwolą w przyszłości uzyskać na inwestycję dalsze środki z funduszy unijnych.

"Uruchomienie modernizacji drogi i innych elementów infrastruktury - tu możliwe są środki z programu Partner - daje szanse wykonania w tym roku bardzo poważnego zakresu prac w terminalu, co umożliwi już obrót kontenerów, a po ustaleniu taryf włączy nas w układ międzynarodowy" - powiedział wiceminister Szarawarski.

Podczas poniedziałkowego spotkania poinformowano również, że prace nad ustaleniem taryf przewozowych, wymagające współpracy kilku krajów, zostaną zintensyfikowane. Ponadto do końca stycznia resort infrastruktury ma wydać rozporządzenie uznające Linię Hutniczą Szerokotorową, która łączy granicę państwa ze Sławkowem, za linię o znaczeniu państwowym, co również umożliwi uzyskanie środków z budżetu i funduszy unijnych na jej modernizację.

Ostateczna koncepcja organizacyjna budowy terminalu nie została jeszcze ustalona. Według nieoficjalnych informacji rozważana jest realizacja inwestycji własnymi siłami CZH we współpracy z jedną firm spedycyjnych. Nie wykluczone jest powiązanie kapitałowe CZH z taką firmą, co wzmocniłoby właściciela terenu przy szerokim torze w zakresie logistyki i transportu towarów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)