Dobrze przygotowane plany zagospodarowania przestrzennego i zintegrowany transport to działania mające na celu poprawę transportu publicznego zarówno w aglomeracjach, jak i średnich miastach. Czy wyznaczanie w centrum miast stref z drogimi miejscami parkowania oraz stosowanie zachęt finansowych w postaci tanich biletów i optymalne planowanie tras komunikacji miejskiej przyczynią się do stałego wzrostu korzystania z transportu publicznego? Na te i na wiele innych pytań postarają się odpowiedzieć uczestnicy dyskusji „Punktualnie, tanio, komfortowo. Rozwój transportu zbiorowego w regionie”.
Jak mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR - przez ostatnie lata władze stosowały zasadę marchewki, czyli zachęcały kierowców do zamiany samochodu na środki komunikacji miejskiej. W obecnej sytuacji – przy narastającym problemie smogu – okazało się, że trzeba przejść do metody przysłowiowego kija. Stąd pomysły wprowadzenia stref niskoemisyjnych w miastach oraz plany podwyższenia opłat za parkowanie, które nie ulegały zmianie od 2003 roku – tłumaczy.
W dyskusji na temat transportu zbiorowego w regionie wezmą udział m.in. Jakub Faryś - prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Cezary Grabarczyk - poseł PO, Kazimierz Karolczak – Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Janusz Kubicki – prezydent miasta Zielona Góra, Radosław Włoszek – prezes zarządu Kraków Airport i Szałwa Ogbaidze – członek Rady Miasta Tbilisi. Debatę poprowadzi Adrian Furgalski. Dyskusję poprzedzi rozmowa z cyklu „Historie Sukcesu” z Piotrem Grzymowiczem. Prezydent Olsztyna opowie o jedynym w Polsce reaktywowanym po 50-ciu latach systemie komunikacji tramwajowej.
Organizatorem IV Europejskiego Kongresu Samorządów jest Fundacja Instytut Studiów Wschodnich. Miastem Gospodarzem jest Kraków.
Informacja prasowa