Nowym nabytkiem Polskiej Żeglugi Morskiej jest m/s Beskidy zbudowany przez japońską stocznię koncernu Tsuneishi - poinformował doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.
M/s _ Beskidy _ to typowy masowiec, przeznaczony do transportu takich ładunków jak zboże czy węgiel. Należy do grupy największych jednostek do przewozów masowych, jakie pływały w historii PŻM i polskiej floty.
Cała seria liczy cztery statki, każdy z nich może jednorazowo przewieźć 82 tys. ton ładunku. Wszystkie noszą nazwy pasm górskich. Pierwszym z nich był m/s _ Karpaty _, kolejny to _ Sudety _, z kolei _ Beskidy _ to trzecia w kolejności jednostka z serii, a w kolejnych miesiącach do eksploatacji zostanie przekazany m/s _ Tatry _.
Statki z Japonii to ostatnia etap realizacji programu odnowy tonażu PŻM w latach 2005-2015. W ramach tego programu do PŻM trafi łącznie 38 nowych statków.
Na m/s _ Beskidy _ będzie pracować 20 polskich marynarzy. W pierwszej podróży masowiec popłynie przez Pacyfik i Kanał Panamski do Nowego Orleanu. Tam załaduje zboże, z którym weźmie kurs powrotny na kontynent azjatycki.
M/s _ Beskidy _ i pozostałe trzy statki to największe masowce w ponad 60-letniej historii PŻM i jednocześnie największe w polskiej flocie.
Statki należą do grupy tonażowej określanej, jako kamsarmax (czyli największy, jaki może wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei). Statki tego typu to najczęściej masowce przewożące boksyt (ruda glinu), ponieważ Gwinea jest drugim co do wielkości jego światowym eksporterem.
Polska Żegluga Morska odbierając jednostki z Japonii zakończy w tym roku, zainicjowany w 2005 r., program odnowy tonażu, który zakłada zbudowanie 38 statków o łącznej wartości ok. 1 mld dol.
PŻM ma w swojej flocie ok. 80 statków. W ubiegłym roku armator odebrał 13 masowców budowanych w chińskich stoczniach. Polska Żegluga Morska jest przedsiębiorstwem państwowym, które zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje ok. 2,5 tys.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Zmiany w ustawie o transporcie kolejowym Zmiany zmierzają do unifikacji systemu kolei na terytorium wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. | |
Japoński rząd szykuje gigantyczne cięcia Celem jest uniknięcie dalszego zadłużenia Japonii, które sięga już 245 procent PKB. | |
Japonia i Chiny zaostrzają spór. Chodzi o... Wszystko przez chińskie statki, które wpłynęły na wodach terytorialnych Japonii. |