Essilor to największy na świecie producent soczewek okularowych. Włoska Luxottica natomiast ma w portfolio takie marki jak legendarny Ray-Ban czy Oakley. Firmy właśnie ogłosiły, że po czterech latach rozmów w końcu sfinalizowały tę transakcję o wartości 49 mld dol. – informuje "The New York Times".
Powstała w ten sposób firma EssilorLuxottica będzie niekwestionowanych światowym liderem na rynku okularów, soczewek do okularów, okularów na receptę i oprawek. Będzie zatrudniać 140 tys. pracowników w ponad 150 krajach. "New York Times" wylicza na podstawie wyników finansowych spółek za 2015 rok, że przychód firmy w 2016 roku sięgnie 15 mld euro.
Oczywiście, jeśli transakcja zostanie ostatecznie zatwierdzona przez urzędy regulacyjne we Francji i we Włoszech oraz przez akcjonariuszy obu spółek. To powinno nastąpić w drugiej połowie 2017 roku.
Warto podkreślić, ze Luxottica ma 14 proc. udział w rynku, Essilor – 13 procentowy. Dla porównania trzeci pod względem wielkości podmiot - Johnson & Johnson – ma tylko 3,9 proc., jak wynika z danych Euromonitor International. Przepaść po poszczególnymi firmami jest duża, szczególnie po połączeniu dwóch największych podmiotów.
Światowy rynek okularów jest wart obecnie 121 mld dol. i ciągle rośnie, do czego przyczynia się większy dostęp do opieki zdrowotnej i starzenie się społeczeństwa.