Najbogatszy klub piłkarski na świecie musiał przełożyć przylot na mecz z Legią Warszawą. Władze Realu narzekają na obsługę, ale kluczem są tu normy hałasu, jakie obowiązują na lotnisku Chopina. Samolot z Cristiano Ronaldo nie zmieścił się po prostu w limicie punktowym na noc z 31 października na 1 listopada.
W przyszłym tygodniu czeka nas historyczne widowisko sportowe. Klub piłkarski Legia Warszawa zmierzy się w Lidze Mistrzów z legendarnym Realem Madryt. "Królewscy", bo tak określani są piłkarze hiszpańskiego klubu, planowali przylot do Polski w nocy z poniedziałku na wtorek 31 października/1 listopada. Jak informuje "Przegląd Sportowy", Real nie otrzymał zgody na lądowanie w tym terminie. Drużyna na środowy mecz przyleci do Warszawy dopiero we wtorek po południu.
Władze hiszpańskiego klubu, który rocznie przynosi blisko 700 mln dolarów przychodów, są wściekłe. Interweniowali w tej sprawie do zarządzających warszawskim lotniskiem im. Fryderyka Chopina. Niewiele to jednak dało. Przepisy wyraźnie regulują kwestię nocnych lotów i nie robią wyjątku nawet dla gwiazd.
Od sezonu rozkładowego "Zima 2013" na Lotnisku Chopina w Warszawie wprowadzony został system Quota Count, który koordynuje ruch samolotowy w porze nocnej. W skrócie można powiedzieć, że liczba nocnych startów i lądowań zależy od ich głośności.
Wszystkim samolotom, które w godzinach między 22:00 i 6:00 chcą poruszać się na lotnisku, jest przydzielana określona liczba punktów, w przedziale od 0,25 do 16.
Zależy ona od poziomu hałasu, jaki powodują przy starcie lub lądowaniu. Parametry akustyczne ustalone są na podstawie świadectw zdatności statków powietrznych w zakresie hałasu. Im samolot mniej hałasuje, tym niższą wartość punktów otrzymuje. Po osiągnięciu limitu 32 punktów, ruch na lotnisku w nocy zostaje wstrzymany.
Klasyfikacja punktowa dla samolotów w zależności od natężenia hałasu | |
---|---|
Poziom hałasu (wg wskaźnika EPNdb*) | Wartość punktów Quota Count |
poniżej 87 | 0,25 |
*87 - 89,9 * | 0,5 |
90 - 92,9 | 1 |
93 - 95,9 | 2 |
*96 - 98,9 * | 4 |
*99 - 101,9 * | 8 |
*powyżej 101,9 * | 16 |
źródło: Lotnisko Chopina w Warszawie *EPNdb - wskaźnik natężenia hałasu w decybelach |
Real Madryt nie zmieścił się w limicie
Warszawskie lotnisko publikuje na swojej stronie internetowej szczegółowe dane odnośnie ponad 400 rodzajów samolotów i przypisuje każdemu z nich liczbę punktów. Zdarzają się maszyny, które mają po kilkanaście punktów, nawet do 25. Może się więc zdarzyć, że jednej nocy na lotnisku Chopina obsłużone zostaną tylko dwa czy trzy samoloty.
W przypadku Realu Madryt doszło do sytuacji, że limit punktowy został wcześniej wyczerpany.
Co ważne, decyzje o nocnych lotach nie podejmuje samo warszawskie lotnisko, ale od lat zajmuje się tym zewnętrzna firma z Anglii - Airport Coordination Limited, która obsługuje kilka innych dużych lotnisk na świecie. Trudno więc zarzucić akurat Polakom utrudnianie życia piłkarzom, bo takie standardy są praktykowane na całym świecie.
Zgodnie z art. 175 ustawy Prawo Ochrony środowiska port lotniczy musi prowadzić ciągłe pomiary hałasu w środowisku w związku z eksploatacją Lotniska Chopina w Warszawie. Ma to zapewnić m.in. komfort życia mieszkańców Warszawy.
Zmniejszenie hałasu na lotnisku, szczególnie w porze nocnej, jest też w interesie portu lotniczego, który przez lata otrzymał kilka tysięcy wniosków o odszkodowanie za utratę wartości nieruchomości z powodu hałasu oraz o wykup nieruchomości.
Obszar Ograniczonego Użytkowania dla Lotniska Chopina został ustanowiony w czerwcu 2011 roku przez Sejmik Województwa Mazowieckiego. Obejmuje on tereny, na których ruch lotniczy powoduje przekraczanie norm hałasu określonych w przepisach dotyczących ochrony środowiska. Granice obszaru obejmują część kilku dzielnic Warszawy, takich jak Włochy, Wilanów, Ursus, Bemowo, Ochota, Mokotów i Ursynów oraz części okolicznych gmin m.in. Piaseczna, Raszyna i Michałowic. Na tym terenie mieszka około 300 tys. ludzi.