Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Łódź pozbywa się reklam z ulic. Jest specjalny kodeks

12
Podziel się:

Autorzy projektu zaproponowali podział miasta na trzy strefy.

Łódź pozbywa się reklam z ulic. Jest specjalny kodeks
(Jacek Bereźnicki)

Z ulic Łodzi mają zniknąć banery reklamowe, mobilne reklamy na lawetach i ekrany emitujące zmienne światło - to tylko kilka z wielu zasad, zawartych w przygotowanym przez Biuro Architekta Miasta projekcie kodeksu reklamowego, z którym przez najbliższe tygodnie będą zapoznawać się łodzianie.

- Projekt, który prezentujemy jest uszczegółowieniem i spisaniem w formie prawnej wszystkich etapów partycypacji społecznej, które do tej pory przeprowadziliśmy; były to spotkania z właścicielami firm reklamowych, z przedsiębiorcami, mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Po konsultacjach społecznych otrzymaliśmy 500 ankiet, w których łodzianie wypowiedzieli się, jak wyobrażają sobie obecność reklam w mieście - podkreślił Bartosz Poniatowski z Biura Architekta Miasta.

Dokument przez trzy tygodnie będzie można oglądać w siedzibie Architekta Miasta i na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi, potem przez dwa tygodnie będzie można zgłaszać do niego ostatnie uwagi.

Autorzy projektu zaproponowali podział miasta na trzy strefy. Park Kulturowy ul. Piotrkowskiej - to obszar ścisłej ochrony krajobrazowej historycznego układu urbanistycznego ulicy Piotrkowskiej obejmujący także zabudowę przylegających do niej kwartałów, plac Wolności oraz ul. Moniuszki, które zostały wpisane do rejestru zabytków i uznane za Pomnik Historii "Łódź - wielokulturowy krajobraz miasta przemysłowego" - ta strefa posiada już regulacje dotyczące reklam, które zostały podtrzymane.

Strefa określona w kodeksie jako "Obszar I" obejmie przestrzeń historycznego krajobrazu miasta industrialnego przełomu XIX i XX wieku położoną w centrum Łodzi, kwartały historycznej tkanki urbanistycznej podlegające rewitalizacji obszarowej, czyli Rdzeń Strefy Wielkomiejskiej oraz Nowe Centrum Łodzi.

- Obszar nie obejmie całej strefy historycznej wielkomiejskiej zabudowy Łodzi, ponieważ w konsultacjach społecznych zgłaszano, że jest to teren zbyt rozległy. Skoncentrowaliśmy się na kwartałach, które będą podlegały rewitalizacji obszarowej i na najbardziej wartościowej tkance historycznej miasta określonej jako Pomnik Historii - obok Piotrkowskiej będzie to np. osiedle przy ul. Wodnej czy Park Źródliska - dodał Poniatowski.

Właściciele nieruchomości i nośników reklam z Obszaru I będą mieli rok na wprowadzenie w życie zasad kodeksu reklamowego, na pozostałych terenach - 5 lat; wyjątkiem są banery reklamowe, reklamy emitujące zmienne światło oraz umożliwiające bieżącą zmianę informacji wizualnej oraz reklamy mobilne, dla których termin dostosowania wynosi 1 rok oraz szyldy, dla których termin ten wynosi 2 lata.

- W całym mieście zakazane zostaną bannery reklamowe, wyświetlacze led i lcd, które denerwują mieszkańców sąsiednich budynków i rozpraszają kierowców. Niedopuszczalna będzie reklama mobilna na lawetach samochodowych, która jest nie tylko wybrykiem prawnym, ale też zajmuje miejsca parkingowe. Zakaz obejmie murale reklamowe; dopuszczalne będą jedynie obrazy artystyczne oraz murale reklamowe z lat PRL, które wpisały się w dziedzictwo historii współczesnej miasta - podkreślił Poniatowski.

Kodeks pozwala na umieszczenie siatki reklamowej na rusztowaniu okalającym budynek w czasie jego remontu. Określony zostanie jednak maksymalny okres, w jakim taka reklama może być eksponowana.

Projekt kodeksu zostanie przedstawiony radnym jesienią. Zdaniem Biura Architekta Miasta, zmiany w wyglądzie centrum Łodzi powinny być widoczne za rok.

kraj
architektura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
ArtK
8 lat temu
Polska przez te wszechobecne wstrętne i natrętne reklamy, wygląda jak ubogi jarmark. To wstyd dla Polaków przed innymi narodami.
nieustraszony
8 lat temu
A juz myslalem, ze chodzi WP. Az sie ucieszylem, ze sie skoncza reklamy!!!
permanentny
8 lat temu
Moim zdaniem Polska nie powinna pozwalać na reklamy wszystkiego i na każdym kroku.Ulice, budynki, obiekty przemysłowe,przed przedszkolami,żłobkami,szkołami, Jasna Góra/wielki wstyd!/,kolory na kolorach. Szanujmy się.Znaków drogowych nie widać bo reklamy zasłaniają.W innych krajach Unii jest inaczej.Nie ma reklam i ludzie lżej oddychają i nie mają oczopląsów..
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Poznaniak
8 lat temu
Wreszcie! Brawo Łódź, trzymam kciuki. Teraz czas na POZnań! Jaśkowiak rusz się wreszcie do roboty!
Jog
8 lat temu
Same PiSioki tu piszą żaden z was nie był na zachodzie więc skąd wie że tam nie ma reklam ?. Trzeba pojechać i zobaczyć tam są takie same reklamy jak u nas. To jest biznes na którym opiera się gospodarka ale dla was to niema znaczenia ważne żeby było 500+ i jeszcze wszystko za darmo a przedsiębiorcy niech płacą większe podatki bo przecież się dorobili.
ArtK
8 lat temu
Polska przez te wszechobecne wstrętne i natrętne reklamy, wygląda jak ubogi jarmark. To wstyd dla Polaków przed innymi narodami.
OLo
8 lat temu
Reklamy zagraniczne powinny zniknąć z mediów, a szkopsie media powinny się usunąć czyli tvn, polsat itd.
Leon Z
8 lat temu
Obejrzyjcie ulice w Tokio, Londynie, NY oraz dla porównania w Phenianie. Reklamy są częścią uroku wielkomiejskiego miast rozwiniętych (do których Uć się raczej nie zalicza, ale to inna sprawa). Poza tym jest zawsze drugie dno - jak nie można będzie stawiać lawet i reklam na ścianach, to firmy będą musialy sie reklamować na nośnikach oficjalnie pobłogosławionych przez prezydenta Uci. A potem okaże sie, zę przez przypadek ma on udziały w spółce reklamowej. Cóż za przypadek!