Rusza sezon powakacyjnych remontów. Wiele miast na wrzesień zaplanowało prace przy przebudowie dróg, torów czy wiaduktów. Trzeba liczyć się z objazdami i korkami. Gdzie utrudnienia będą największe?
W ścisłym centrum Krakowa do końca października zamknięte dla ruchu będą ul. Basztowa i Dunajewskiego, gdzie trwa przebudowa torowiska tramwajowego i jezdni. Kierowców nadal czekają utrudnienia na trasie wylotowej z Krakowa do Sandomierza w rejonie przebudowywanego skrzyżowania ul. Igołomskiej i Brzeskiej.
Od 31 sierpnia w stolicy Małopolski tramwaje będą jeździły po 680-metrowej estakadzie łączącej ul. Lipską i Wielicką. To kolejny etap rozbudowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - powstało niemal 2,2 km nowego torowiska. - Zrealizowanie tej inwestycji o 8 minut skróci przejazd tramwajem z Kurdwanowa na Krowodrzę Górkę - mówi wiceprezydent ds. inwestycji miejskich Tadeusz Trzmiel.
W Rzeszowie pod koniec września lub na początku października oddany ma być most drogowy, który połączy ul. Rzecha i Lubelską. Dzięki temu kierowcy, którzy będą wjeżdżać do Rzeszowa ze wschodu i jechać na północ i zachód (kierunki Warszawa, Lublin i Kraków), ominą centrum miasta.
28 sierpnia w stolicy Podkarpacia otwarty został 700-metrowy odcinek Wisłokostrady, prowadzący od skrzyżowania al. Rejtana z ul. Lwowską do działek, na których w ciągu 2-3 lat powstanie najnowocześniejsze targowisko w regionie. Na razie droga jest ślepa. To pierwszy etap Wisłokostrady. Pozostała część trasy ma powstać w ciągu 5 lat. Całe połączenie al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą ma kosztować ponad 116 mln zł.
W Lublinie od ostatnich dni sierpnia stopniowo udostępniany jest dla ruchu nowy, ponad półkilometrowy fragment ul. Lubelskiego Lipca '80 - na odcinku od al. Piłsudskiego do ul. Stadionowej. Powstała tam dwujezdniowa droga z 60-metrowym wiaduktem nad ul. Dworcową, chodnikami i ścieżką rowerową. Będzie ona elementem szybkiej Trasy Zielonej, łączącej południowe dzielnice miasta.
W tym samym rejonie skończona ma być trwająca od kilku lat przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kunickiego, którędy wyprowadzany jest ruch z miasta w kierunku Biłgoraja. Obecnie w ciągu dnia pod wiaduktem wahadłowo mogą przejeżdżać tylko pojazdy komunikacji zbiorowej, inne muszą korzystać z objazdów. Inwestycje mają być zakończone do końca września.
Przez najbliższe dwa miesiące z wieloma utrudnieniami będą musieli się liczyć kierowcy w Kielcach. Jak powiedział rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg Jarosław Skrzydło, w październiku powinna skończyć się budowa buspasów w ciągu ul. Grunwaldzkiej i al. Szajnowicza-Iwanowa.
W Kielcach trwa też prowadzona od wiosny przebudowa 81 przystanków komunikacji miejskiej. W związku z remontem zawężono pasy ruchu na wielu jezdniach - największe utrudnienia są na ulicach: Tarnowskiej, Wrzosowej, Żytniej. Przez mniej więcej trzy miesiące zmieniona będzie organizacja ruchu w centrum miasta, przy al. IX Wieków Kielc - k. kościoła pw. św. Wojciecha.
Kierowcy jadący w kierunku Lublina i Rzeszowa nadal nie mogą korzystać z remontowanej ul. Sandomierskiej - przebudowa ma potrwać do listopada. Dla ruchu lokalnego obowiązują objazdy, a jadący tranzytem muszą kierować się na drogę ekspresową S-74.
Do połowy września w Kielcach problemy mogą mieć także jadący w stronę Tarnowa - ul. Ściegiennego (droga krajowa nr 73), i w kierunku Krakowa i Katowic - ul. Krakowską. Firmy, które niedawno przebudowały trasy, będą poprawiały usterki w nawierzchni jezdni.
W woj. śląskim największą trwającą inwestycją drogową jest budowa gliwickiego odcinka łączącej śląskie miasta Drogowej Trasy Średnicowej, który ma być ukończony w grudniu br., a oddany do użytku wiosną 2016 r. Trasa w kilkunastu miejscach włącza się w istniejący układ drogowy miasta, w różnych rejonach budowy powstają zatem okresowe utrudnienia. W ostatnich dniach wykonawca (Eurovia Polska) informował m.in. o planowanym ruchu wahadłowym na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Utrudnienia w komunikacji katowickiej powodują też remonty infrastruktury tramwajowej - największe trwają w Zabrzu. Jedna część robót obejmuje tam ul. Lutra, Brysza i część Wolności w centrum miasta, druga - odcinek ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. W obu miejscach są objazdy. Prace przy modernizacji torowisk tramwajowych w Zabrzu mają potrwać do końca września.
W Chorzowie trwają remonty znacznych odcinków przelotowych ul. Wolności i Dąbrowskiego. W Częstochowie powoli kończą się zaś prace na drodze krajowej nr 91. Ta wiodąca ul. Warszawską i Rędzińską trasa prowadzi w kierunku Radomska i Piotrkowa Tryb. Ostatnia informacja częstochowskiego zarządu dróg dotyczyła układania nawierzchni na odcinku ul. Rędzińskiej; do 4 września planowany jest tam ruch wahadłowy.
We Wrocławiu od początku września na dawne trasy powrócą tramwaje, kursujące dwoma głównymi arteriami: ul. Grabiszyńską i ul. Kosmonautów. Będzie to miało duże znaczenie dla odblokowania ruchu kołowego w kierunku zachodnim. Nadal będzie trwał jednak remont wiaduktu w ciągu ul. Kosmonautów nad potokiem Ługowina. - Dzięki tramwajom, które znowu pojadą ul. Kosmonautów, będzie można łatwiej dojechać do nowego szpitala wojewódzkiego, który został otwarty przy ul. Fieldorfa - powiedziała Małgorzata Szafran z wrocławskiego magistratu.
W Poznaniu większość utrudnień związana jest z długoterminowymi inwestycjami. Od 2011 r. trwa przebudowa najważniejszego węzła komunikacyjnego - ronda Kaponiera. Termin zakończenia inwestycji był wielokrotnie przesuwany. Obecnie mówi się o terminach między latem a końcem 2016 r. Trwa też budowa północnej nitki estakady katowickiej w ciągu drogi krajowej nr 11, wyprowadzającej ruch z Poznania w stronę węzła autostrady A2, a także w stronę Środy Wielkopolskiej i Kalisza. Termin zakończenia budowy tej nitki to koniec sierpnia 2016 r. Cała estakada ma zostać oddana do użytku w 2018 r.
Ruch w Poznaniu utrudnia też rozpoczęty przed wakacjami remont odcinka ul. Dąbrowskiego, obejmujący m.in. istotne skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego, Żeromskiego i Przybyszewskiego. Prace mają zakończyć się pod koniec br.
W związku z budowaną pod Poznaniem spalarnią śmieci trwa przebudowa ul. Bałtyckiej i Gdyńskiej. Cała inwestycja ma potrwać do końca 2016 r. W centrum miasta prowadzona jest też przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości, ul. Solnej i Nowowiejskiego. Prace powinny się skończyć pod koniec września.
W Łodzi od dwóch lat trwa przebudowa trasy W-Z, łączącej dwa największe osiedla: Retkinię i Widzew Wschód. W związku z remontem co kilka-kilkanaście tygodni zmieniana jest organizacja ruchu na trasie i ulicach do niej dochodzących. To jedna z największych inwestycji drogowych w mieście. Ma kosztować kilkaset mln zł.
Rzeczniczka prasowa warszawskiego Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Małgorzata Gajewska poinformowała, że w stolicy prowadzone są trzy budowy, które powodują ograniczenia w ruchu.
Pierwsza to budowa tunelu pod torami kolejowymi linii otwockiej w ciągu ulic: Żegańskiej i Zwoleńskiej. Od sierpnia br. wyłączona z ruchu jest zachodnia jezdnia ul. Patriotów na odcinku ok. 200 m w rejonie skrzyżowania z ul. Zwoleńską, wraz z rondem na tym skrzyżowaniu. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do końca roku. Nieprzejezdna pozostaje nadal ul. Żegańska na odcinku od ul. Patriotów do ul. Pożaryskiego. Przywrócenie jej do ruchu nastąpi wraz zakończeniem inwestycji, pod koniec przyszłego roku.
Druga inwestycja to przebudowa ul. Wołoskiej. W październiku na ok. miesiąca wyłączona zostanie z ruchu część trasy tramwajowej na ul. Wołoskiej w kierunku pętli Kielecka. Na skrzyżowaniu Wołoskiej i Woronicza zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu aut. W II poł. września planowane jest wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na Wołoskiej na odcinku od Woronicza w kierunku Rakowieckiej oraz przywrócenie wszystkich relacji na skrzyżowaniu z Racławicką i Odyńca. W październiku zaś ruch w obu kierunkach będzie już możliwy od ul. Woronicza w kierunku ul. Marynarskiej, choć być może nie od razu na wszystkich pasach. Finał przebudowy Wołoskiej nastąpi w I kw. przyszłego roku. Za to od 31 sierpnia br. uruchomiona zostanie część trasy tramwajowej na ul. Woronicza od stacji metra Wierzbno w kierunku ul. Marynarskiej.
Trzecia inwestycja to budowa ul. Nowolazurowej - od ul. Chrościckiego do ul. Połczyńskiej. Gajewska przekazała, że w związku z układaniem ostatniej warstwy nawierzchni, ul. Połczyńska na odcinku od Szeligowskiej do ul. Łęgi zostanie zwężona o połowę. Ruch w obu kierunkach będzie się odbywał jedną jezdnią, gdzie kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Inwestycja ma być skończona w październiku.
Z kolei stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że 30 sierpnia rozpocznie się remont torów tramwajowych na Bródnie i Pradze Północ. Pasażerów przewiozą zastępcze linie autobusowe i dwukierunkowe tramwaje. Ruszą też dwie uzupełniające linie tramwajowe. Rejon prac ominą dzienne i nocne linie autobusowe. Podczas I etapu remontu torowiska zamknięty zostanie odcinek między przystankiem Budowlana a pętlą Żerań Wschodni. Prace będą też prowadzone na ul. 11 Listopada i Czynszowej.
W Białymstoku przywrócono przejazd z ul. Mickiewicza w ul. Legionową w centrum miasta, przy bramie wjazdowej na teren Pałacu Branickich. To ważne połączenie, które powinno ułatwić ruch w centrum; bo sporo utrudnień w tym miejscu wiąże się z trwającą przebudową małego mostu na rzece Białej. Jak poinformował Urząd Miejski w Białymstoku, taka organizacja ruchu potrwa do 15 listopada. Budowa mostu ma się skończyć w grudniu 2015 r.
W Olsztynie kończy się budowa linii tramwajowych, przez którą od ponad roku poruszanie się po mieście jest znacznie utrudnione. Ten środek transportu zostaje przywrócony po 50 latach. Tramwaj połączy południowe dzielnice mieszkalne: Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym i kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Kortowie.
Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz, prace przy budowie tych tras mają zakończyć się w październiku, co oznacza, że wszystkie ulice będą wówczas całkowicie przejezdne. Pierwsze tramwaje zaczną natomiast kursować 15 grudnia. Od lipca kierowcy mogą już jeździć nową ul. Obiegową.
W Gdańsku od września zapowiadane są zmiany zwłaszcza w komunikacji publicznej; ma je spowodować zakończenie dwóch inwestycji: Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) i nowej linii tramwajowej do Piecek-Migowa.
PKM regularne kursowanie rozpocznie 1 września. To ok. 18 km linia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Na początku pociągi będą kursować głównie z Wrzeszcza do lotniska. 31 sierpnia na nową trasę wyjadą tramwaje. Uruchomienie nowej linii tramwajowej spowoduje wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w Gdańsku; niektóre linie zostaną zlikwidowane, a trasy wielu będą skrócone lub wydłużone np. do przystanków PKM. Do przystanków PKM w Gdańsku zostały zbudowane dojazdy dla aut i autobusów. Przy niektórych z nich powstały węzły komunikacyjne i parkingi.