Unia wycofuje sprawy z Trybunału, bo Polska w końcu wdrożyła wymagane regulacje - poinformowała na konferencji prasowej rzeczniczka KE Vanessa Mock. - To dobra wiadomość. Oceniliśmy działania dotyczące transpozycji i uznaliśmy, że Polska faktycznie wdrożyła dyrektywę BRRD - powiedziała Mock na konferencji prasowej w Brukseli.
Dyrektywa BRRD, która jest zasadniczym elementem unii bankowej, ma zapewnić, by banki na skraju niewypłacalności mogły zostać poddane restrukturyzacji bez ponoszenia przez podatników kosztów ich ratowania. Przyjęto je, by zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność sektora finansowego po ostatnim kryzysie finansowym.
Nie byliśmy sami
Poza Polską, w 2015 r. pozwane zostały w tej sprawie także Czechy, Luksemburg, Holandia, Rumunia oraz Szwecja. Termin transpozycji przepisów do prawa krajowego upłynął 31 grudnia 2014 roku.
Regulacje te wprowadzają zasadę bail-in, czyli strat akcjonariuszy i niektórych wierzycieli w przypadku upadku i restrukturyzacji banku. Zapewniają też organom krajowym niezbędne narzędzia i uprawnienia pozwalające ograniczyć liczbę banków i dużych firm inwestycyjnych znajdujących się w trudnej sytuacji lub zmuszonych do ogłoszenia upadłości. Chodziło też o ustanowienie mechanizmów współpracy na wypadek upadłości banków transgranicznych.
Zgodnie z przyjętymi wiosną 2014 r. przepisami banki zobowiązane są do przygotowania planów naprawy w celu przezwyciężenia trudnej sytuacji finansowej. Tworzone mają być również krajowe fundusze gromadzące środki na cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Groziły nam kary finansowe
Wniesienie przez KE sprawy do Trybunału groziło nałożeniem dziennej kary pieniężnej na Polskę, która miałaby być naliczana aż do dokonania pełnej transpozycji. Wysokość kary oblicza się w sposób uwzględniający zdolności płatnicze państwa członkowskiego oraz czas trwania i wagę uchybienia zobowiązaniom.
Przyjęta przez Polskę w maju 2016 roku ustawa wdrażająca przepisy BRRD szczegółowo reguluje przebieg procesu przymusowej restrukturyzacji banków, łącznie z zasadami współpracy organu przymusowej restrukturyzacji (BFG) z organem nadzoru (KNF) i pozostałymi instytucjami sieci bezpieczeństwa finansowego (MF i NBP) oraz organami przymusowej restrukturyzacji z innych państw w ramach prowadzenia tego postępowania w odniesieniu do grup bankowych.