Rząd wycofuje się z realizacji niektórych projektów związanych z Euro 2012. W ciągu trzech lat w Warszawie powstanie jedynie Stadion Narodowy, a nie - jak wcześniej przewidywano - Narodowe Centrum Sportu.
Nie ma również złudzeń co do drugiej linii metra - w uzasadnieniu do projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 napisano: Brak możliwości wykonania przed mistrzostwami.ZOBACZ TAKŻE: Kryzys nie zagraża organizacji Euro 2012
Według początkowych planów Stadion Narodowy w Warszawie miał być otoczony przez kompleks sportowo-komercyjny. W jego skład miała wchodzić hala widowiskowo-sportowa na kilkanaście tysięcy widzów, basen, pełnowymiarowe boisko treningowe do hokeja na trawie, a także hotel i centrum wystawowe.
Zmiana planów rządu - jak można przeczytać w projekcie nowego rozporządzenia w tej sprawie - wynika z _ braku możliwości realizacji inwestycji _ przed 2012 rokiem. W uzasadnieniu podkreślono, że znaczenie Stadionu Narodowego w Warszawie dla przeprowadzenia mistrzostw Europy spowodowało konieczność skupienia wszystkich sił i środków na przygotowaniu głównej areny.
Okrojone zostaną również inne projekty. Nie będzie - jak planowano - budowy parkingu wielopoziomowego przy Stadionie Śląskim (to rezerwowy obiekt na Euro2012), w zamian powstanie zwykły parking jednopoziomowy. Podobna sytuacja dotyczy areny w Gdańsku - zmieniona została koncepcja budowy parkingów i połączeń komunikacyjnych pomiędzy nimi a stadionem.
Są jednak i zmiany, które przewidują rozszerzenie dotychczas planowanych inwestycji. Np. zamiast budowy nowego dworca kolejowego w Katowicach powstanie _ Wielofunkcyjne, Zintegrowane Centrum Komunikacyjno-Handlowe _.
Całkowicie za to zrezygnowano np. z budowy nowego kolektora sanitarnego w Gdańsku, argumentując to tym, że istniejący układ sieci kanalizacyjnej jest w stanie przyjąć zwiększoną ilość ścieków ze stadionu Arena Bałtycka. W Krakowie za to z powodu braku środków w budżecie miasta nie będzie rozbudowy ul. Bunscha i budowy zupełnie nowej ulicy, która miała być jej przedłużeniem.
Z kolei w Poznaniu - jak wynika z projektu rozporządzenia - do mistrzostw w 2012 roku nie będzie przedłużenia pętli tramwajowej do stacji Poznań Wschód. Początkowo planowano tam parking i punkt przesiadkowy dla gości przyjeżdżających do miasta samochodami.
Jednak większym zawodem dla kibiców będzie przełożenie przebudowy poznańskiej hali widowiskowo-sportowej Arena, w której mała być strefa dla fanów. W uzasadnieniu do rozporządzenia napisano, że funkcję tę będą spełniać Międzynarodowe Targi Poznańskie.
W Warszawie będzie modernizacja trasy tramwajowej od Dworca Wileńskiego do Ronda Waszyngtona. Zapisano również plan zakupu 30 tramwajów niskopodłogowych. Cała inwestycja ma zapewnić płynność ruchu wokół Stadionu Narodowego.
We Wrocławiu zaplanowano zagospodarowanie 7-hektarowej terenu na północ od stadionu. Powstaną m.in. hotel, miejsca parkingowe, powierzchnie konferencyjne, gastronomiczne i handlowe.
Umieszczenie tych zadań w rozporządzeniu umożliwi wykorzystanie specustawy o Euro do przyspieszenia realizacji inwestycji, tak, aby były gotowe przed mistrzostwami.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, która zajmie się w środę tym projektem, jest forum służącym wypracowaniu wspólnego stanowiska rządu i samorządu terytorialnego. Jej zadaniem jest rozpatrywanie problemów związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego i z polityką państwa wobec samorządu, a także spraw dotyczących samorządu terytorialnego znajdujących się w zakresie działania Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych, do których należy Polska.