Gość 'PB': Marek Dworak, wiceprezes RMF FM
Grupa RMF nie chce być już kojarzona wyłącznie z największym radiem komercyjnym w Polsce. Jej szefowie rozpoczęli budowę grupy mediowej, do której - oprócz rozbudowanej działalności radiowej i internetowej, może zostać dołączony biznes telewizyjny i tzw. show-biznes. Nie należy się przy tym spodziewać przetasowań kapitałowych w RMF FM. Niewykluczone, że Interię zasili jednak inwestor branżowy.
Choć wciąż zdecydowanie najcenniejszym aktywem w grupie krakowskiej spółki jest radio RMF FM, to należy oczekiwać, że jego udział w łącznych przychodach grupy będzie stopniowo malał. Nie dlatego, że lider rynku reklam radiowych traci pozycję. Szefowie firmy planują ekspansję w innych segmentach biznesu medialnego.
- Opracowaliśmy strategię rozwoju grupy. Szczegółów nie chcemy na razie podawać. Zapewniam jednak, że pracujemy nad kilkoma projektami, które poszerzą profil działania grupy. Nie powinna być już ona kojarzona wyłącznie z radiem. Rozwój idzie w dwóch głównych kierunkach: multimedialnym i szeroko rozumianego show-biznesu - mówi Marek Dworak, wiceprezes RMF.
Utrzymanie pozycji
Radio RMF FM jest obecnie zdecydowanym liderem rynku reklamowego. Do kasy spółki trafia obecnie około 40 proc. środków wydawanych na reklamę w radiu.
- Naszym celem jesz utrzymanie tej pozycji na rynku. Trudno było ją zbudować, ale jeszcze trudniej będzie utrzymać. Wiemy, że blisko 40-proc. udział w rynku reklamowym chce uzyskać grupa Eurozet. Niewiele pozostaje zatem dla pozostałych stacji, dlatego walka będzie zażarta -uważa Marek Dworak. Z ewentualną ekspansją grupy na tym rynku jej szefowie czekają do momentu uzyskania nowej koncesji dla RMF FM. Spółka ma ją otrzymać najpóźniej pod koniec maja.
- Zobaczymy, jaki potencjał do wykorzystania da nam odnowiona koncesja. Niezależnie jednak bardzo uważnie obserwujemy rozwój rynku radiowego. Nie wykluczamy możliwości ekspansji, na przykład przez akwizycje stacji lokalnych, ale żadne wiążące decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. Na polskim rynku radiowym są jeszcze nisze, które warto zagospodarować. Pracujemy nad tym - zapewnia Marek Dworak. Nie należy się natomiast spodziewać - przynajmniej w najbliższym czasie - przetasowań kapitałowych w RMF FM.
- Nie ma potrzeby wpuszczania do radia nowego inwestora. Wprawdzie były prowadzone takie rozmowy, ale ani partner branżowy, ani finansowy nie jest nam po prostu potrzebny. Mamy know-how i środki potrzebne na rozwój. Jeśli na przykład Krakowska Fundacja Komunikacji Społecznej chciałaby sprzedać swoje udziały, to myślę, że odkupiłby je Broker FM - tłumaczy prezes Dworak.
Nie chciał podać wartości radia. Uważa jednak, że należy je wycenić nieco wyżej od Radia Zet (którego wartość wynosi około 100 mln USD), chociażby ze względu na znacznie wyższy udział w rynku reklamowym. Wiadomo natomiast, że RMF FM nie zamierza w tym roku korzystać z nowych zewnętrznych źródeł finansowania.
- W czerwcu 2000 r. uruchomiliśmy trzyletni program emisji weksli inwestycyjnych na kwotę 20 mln zł. Z tych właśnie środków opłacimy m. in. koncesję - przyznaje prezes Dworak.
Grupa multimedialna
Inaczej wygląda sprawa z inwestycją Brokera FM w budowę kompleksu multimedialnego pod Krakowem, gdzie w przyszłości ma się znaleźć siedziba: radia, Interii oraz ewentualnych nowych przedsięwzięć grupy. Jest ona finansowana długiem długoterminowym. Pierwszy etap tej inwestycji został już zakończony i kosztował 15 mln USD (ponad 60 mln zł). Koszt pozostałych dwóch nie jest znany. Wiadomo jednak, że oprócz obiektów przeznaczonych na potrzeby grupy powstanie także park turystyki i rozrywki. Ma tam też zostać przygotowane m.in. studio produkcji telewizyjnej. Grupa RMF w ramach budowania grupy medialnej nie wyklucza także inwestycji w biznes telewizyjny.
- Do kompletu brakuje nam jeszcze co najmniej dwóch elementów, z których jednym jest szeroko rozumiana telewizja. Obserwujemy ten rynek, mamy ciekawy pomysł na zaangażowanie w tej branży, choć żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - tłumaczy Marek Dworak.
Tym drugim brakującym elementem nie jest na pewno powiązanie z podmiotami z branży reklamy zewnętrznej, choć RMF rozważał takie inwestycje.
- Zastanawialiśmy się nad celowością wykorzystania synergii, jakie stwarza posiadanie w jednej grupie radia i spółek outdoorowych. Na razie nie zdecydowaliśmy się jednak na takie posunięcie. Może dlatego, że nie jesteśmy aż tak dużą grupą, aby zbytnio się rozdrabniać - mówi prezes Dworak. Spółka ma natomiast ponad 95 proc. udziałów w dyskotece krakowskiej Wolność z RMF FM.
- Zastanawiamy się nad rozwojem również w tej branży, choć to bardzo trudny biznes - ujawnia Marek Dworak.
Strategiczna Interia
Najważniejszym zadaniem grupy na ten rok jest jednak dynamiczny rozwój Interii.pl. Ten portal prowadzony wspólnie z giełdowym Comarchem będzie pierwszym, który zadebiutuje na warszawskiej giełdzie. Wpływy z emisji wyniosą pewnie 37 mln zł i te środki mają wystarczyć spółce na co najmniej dwa lata.
- Celem zarządu Interii jest zajęcie na koniec 2001 r. co najmniej drugiej pozycji wśród rodzimych portali, zarówno pod kontem oglądalności jak i przychodów - tłumaczy Marek Dworak. Szefowie RMF przyznają natomiast, że powstał problem z identyfikacją Interii wśród internautów.
- Jeżeli pozostali akcjonariusze się zgodzą, to zmienimy nazwę portalu, dodając do niej nazwę RMF. Wówczas nazywałby się RMF-Interia. pl. To powinno spowodować, że w krótkim czasie będziemy już drugim najbardziej popularnym portalem, a to powinno z kolei poprawić wyniki sprzedaży, choć i w tym przypadku plasujemy się w ścisłej czołówce - twierdzi Marek Dworak. Środki pozyskane z emisji akcji spółka przeznaczy na inwestycje w technologię (około 15 mln zł), promocję (również blisko 15 mln zł) oraz pozyskanie nowych partnerów dla Interii (ponad 7 mln zł). W tym trzecim przypadku w grę wchodzą m.in. akwizycje już istniejących internetowych serwisów tematycznych.
- Szacujemy też, że w ciągu trzech lat połowa przychodów Interii będzie pochodziła z innych źródeł niż reklama. Na razie stanowi ona 95 proc. sprzedaży portalu - wyjaśnia Marek Dworak. Nie jest natomiast wykluczone, że właściciele Interii wpuszczą do spółki inwestora branżowego.
- Nie jest tajemnicą, że rozmawialiśmy z potencjalnymi partnerami dla tej firmy. Inwestorzy finansowi wyceniali jednak ten portal zbyt nisko, a branżowi chcieli zbyt wiele w zamian za brand i know-how. Dlatego nie zdecydowaliśmy się dotychczas na alians z inwestorem, co wcale nie znaczy, że zrezygnowaliśmy z takiego mariażu. Nie ukrywamy, że spółce mógłby się przydać partner technologiczny lub telekomunikacyjny, ale oczywiście pod warunkiem uzyskania korzystnej oferty - wyjaśnia prezes Dworak.
Udziałowcy RMF FM:
Broker FM - 67,9 proc.
Krakowska Fundacja Komunikacji Społecznej - 32,1
Grupa RMF:
Interia (42 proc.)
Art FM (95 proc.)
Scena FM (95 proc.)
Konto FM (95 proc.)
Opera FM (100 proc.)
Wolność z RMF FM (95,8 proc.)