Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała ramową umowę o współpracy z firmą Rolls-Royce. Porozumienie może znacząco wzmocnić możliwości produkcyjne naszej zbrojeniówki. - PGZ już wcześniej deklarował chęć koordynowania budowy okrętów z programu Miecznik i Czapla. Współpraca z Rolls-Royce to umożliwia i ostatecznie może dać spore oszczędności w budżecie MON - mówi Wojciech Łuczak, ekspert ds. bezpieczeństwa i obronności.
Wspomniane przez eksperta programy dotyczą w sumie dostarczenia polskiej armii 6 okrętów: 3 obrony wybrzeża (Miecznik) i 3 patrolowych z funkcją zwalczania min (Czapla). Przez problemy z wyborem dostawcy start tego programu jest ciągle opóźniany. Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że będzie musiał być zrealizowany, bo nasza flota jest bardzo mocno przestarzała.
- Marynarka czeka na nowy sprzęt, jak żaden inny rodzaj wojsk - przyznaje Bartosz Głowacki, ekspert ds. uzbrojenia i wojskowości z magazynu Raport. To porozumienie jest szansą na nowe otwarcie w tej sprawie. Ma się to stać przede wszystkim dlatego, że PGZ przez pozyskanie współpracownika z takimi kompetencjami w obszarze budowy silników okrętowych zwiększa swoje szanse zastania koordynatorem tego przedsięwzięcia.
- PGZ mając możliwości zaproponowania konkretnych napędów do tych jednostek zyskuje przewagę. Podobnie jest w lotnictwie. Kiedy są silniki to automatycznie zyskuje się już możliwości kierowania pracami projektowymi nad całością projektu - podkreśla Wojciech Łuczak. W ocenie eksperta również i dla Rolls-Royce to bardzo dobra wiadomość. Firma ta od dłuższego już czasu próbowała zainteresować polskie stocznie możliwością współpracy.
Jak wiele na zdobyciu kontraktów na Miecznika i Czaple może zyskać PGZ? - Taki okręt to bardzo duże zamówienie. Nie chcę nawet próbować szacować ile, ale w sumie przy całości może chodzić o kilka miliardów złotych. Ważniejsze jednak, że to porozumienie może oznaczać, że podatnicy w sumie zapłacą jednak dużo mniej - mówi Łuczak.
Będzie to możliwe, kiedy PGZ ze wsparciem Rolls-Royce ostatecznie zostanie koordynatorem w produkcji wszystkich 6 okrętów. - Gawron był tak koszmarnie drogi, bo był budowany jako pojedynczy egzemplarz. Jeżeli MON przekaże całość programu do PGZ, wtedy koszty rozłożą się na pozostałe okręty i będzie to znacznie tańsze - dodaje Łuczak.
Ekspert ma nadzieje, że dzięki temu za jeden okręt MON zapłaci po kilkaset milionów złotych, a nie ponad miliard jak w przypadku wspomnianej korwety budowanej przez 14 lat.
W podpisanym w obecności Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Jadwigi Emilewicz dokumencie zaznaczono, że ta współpraca dotyczyć będzie projektowania, dostarczania, obsługi, konserwacji, serwisowania, naprawy produktów i systemów. Kluczowe jest tu jednak słowo "może", bo na co zwraca uwagę Bartosz Głowacki odpowiedź na pytanie, co z tego wyniknie, jest jeszcze przed nami.
- Przy takich okazjach, kiedy w blasku fleszy podpisuje się podobne ramowe porozumienia z globalnymi markami, dobrze jest pamiętać, że dokładnie takie samo podpisano z wszystkimi dostawcami, którzy brali udział w przetargu na śmigłowce bojowe - przypomina ekspert.
Fiasko finalizowania umowy z Airbusem na dostawę maszyn bojowych dla polskiej armii szeroko opisaliśmy w money.pl. Rzeczywiście w tamtym przypadku była to już ostatnia prosta, a ostatecznie nic z dostaw bardzo wyczekiwanych śmigłowców nie wyszło.
- To jest dopiero ewentualny początek wspólnej drogi naszej zbrojeniówki z firmą Rolls-Royce. Bardzo dobrze widać to po tej umowie, bo podpisano ją we wszystkich możliwych obszarach działalności tego producenta. - dodaje Bartosz Głowacki.
Dlatego ekspert zaznacza, że na ocenę korzyści zarówno wojskowych jak i finansowych dla PGZ trzeba jeszcze poczekać. Pokażą to dopiero pierwsze kontrakty. Można jednak przypuszczać, że istnieje szansa na serwisowanie również lotniczych silników tego producenta, które stosowane są w Dreamlinerach używanych przez nasz LOT.
- Remontowanie silników w Polsce to mógłby być całkiem lukratywny kontrakt. Jest nawet taki zakład, gdzie PGZ mogłaby uruchomić takie centrum obsługowe. Jako jedyni w kraju mają tak dużą hamownie dla silników lotniczych, gdzie one mogłyby się zmieścić - mówi Głowacki.
Polska Grupa Zbrojeniowa rzeczywiście ma takie zakłady w Zielonce pod Warszawą. Już wcześniej mówiło się o możliwości komercyjnego wykorzystania tych laboratoriów na potrzeby lotnictwa cywilnego. Trudno jednak powiedzieć, czy i tego ostatecznie może dotyczyć porozumienie.
Nadzieje studzi Grzegorz Sobczak, ekspert lotniczy i redaktor naczelny "Skrzydlatej Polski". Przypomina on, że wspomniane Dreamlinery latają dopiero od 2012. - Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, żeby remontować te silniki. Oczywiście można o tym rozmawiać, ale bardziej prawdopodobne wydaje mi się ewentualna współpraca przy remontach silników wojskowych Herkulesów.
Jest to o tyle bardziej prawdopodobne, że 5 samolotów C-130E Herkules, które polska armia otrzymała od rządu amerykańskiego jako bezzwrotną pomoc, wyprodukowano jeszcze w 1970 roku. Możliwa jest również współpraca PGZ w serwisowaniu silników do czołgów.
Już dziś w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych należących do grupy naprawia się jednostki napędowe do Leopardów 2A4 i 2A5 niemieckiej firmy MTU należącej do Rolls-Royce. Podpisane porozumienie daje nadzieję na coś więcej niż tylko doraźne naprawy.