Z raportu firmy doradczej PwC (_ Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych „KEP” w Polsce do 2018 roku _), tylko w latach 2011-2015 liczba zagranicznych przesyłek ekonomicznych zwiększyła się o 88 proc. Zdaniem autorów badania, w przyszłym roku liczba paczek nadanych w naszym kraju osiągnie poziom ok. 440 mln sztuk, podczas gdy jeszcze w 2015 roku było ich 313 mln. Jak się okazuje, coraz chętniej korzystamy z usług kurierów. Nie bez wpływu na ten stan rzeczy pozostaje również rosnące zainteresowanie zakupami online na zagranicznych platformach.
Rosnące oczekiwania klientów
Jak wynika z badania Barometr e-shopper, przesyłka kurierska jest najpopularniejszym sposobem dostawy zakupów internetowych w Europie. Usługi tego rodzaju wskazało 84 proc. respondentów. Jak wskazują autorzy badania, Europejczycy oczekują od firm kurierskich m.in. coraz większej elastyczności w zakresie doręczeń oraz dostępności usług dodatkowych. Okazuje się, że dla 83 proc. ankietowanych istotna jest możliwość zmiany terminu odbioru paczki, a 80 proc. chciałoby otrzymać precyzyjną informację, o której godzinie może się jej spodziewać.
Nie dziwi zatem, że firmy z branży inwestują w nowoczesne rozwiązania na coraz większa skalę w celu zoptymalizowania całego procesu nadania, odbioru czy śledzenia przesyłki. Wystarczy tu wspomnieć o takich usługach jak SameDay (odbiór w dniu zakupu), dostawa przesyłki w czasie poniżej 24 godzin, możliwość zmiany miejsca nadania paczki już po jej nadaniu, automatyczne skrytki pocztowe dostosowane do potrzeb internetowych użytkowników, odbiór przesyłek przez całą dobę, czy też usługa Click&Collect polegająca na odbiorze przesyłki w punkcie usługodawcy oraz w punktach partnerskich.
Widać to zwłaszcza wśród firm obsługujących przesyłki międzynarodowe, których popularność w Polsce rośnie w tak szybkim tempie. Jednym z przykładów jest Euro-paka.pl, będąca liderem rynku w kategorii ruchu paczek pomiędzy Polską a Wyspami Brytyjskimi. Usługodawca tylko w tym roku wprowadził dla klientów usługę dostarczania przesyłek z Polski do Anglii w 1-2 dni roboczych w systemie drzwi-do-drzwi, przy czym w standardzie jest oferowana klientom usługa śledzenia przesyłki z godzinną aktualizacją statusu jej wysyłania. Innym udogodnieniem jest awizacja za pomocą wiadomości SMS. Na smartfon jest dostarczana informacja o realizacji zlecenia: link do śledzenia paczki wraz z jej numerem, informacja o godzinach jej odbioru przez kuriera, czy też numer kontaktowy do odpowiedniego oddziału, umożliwiający kontakt z kurierem w celu ustalenia godzin jej odbioru.
W przypadku usług kurierskich, nadanie paczki za granicę czy jej zamówienie z innego kraju przestaje stanowić barierę. Doskonałym tego przykładem są paczki do Polski. Do lamusa odchodzi długi czas oczekiwania na przesyłkę, wysoka cena usługi czy skomplikowane procedury. Równie istotny jest aspekt bezpieczeństwa, a bardzo często ubezpieczenie paczki jest oferowane w cenie usługi, z możliwością jego znacznego rozszerzenia za dodatkową, ale stosunkowo niewielka opłatą. Nic dziwnego, że firmom kurierskim, obsługującym międzynarodowy ruch paczek, w takim tempie przybywa nowych klientów.