MG Rover i jego partner, największy w Chinach producent samochodów Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC), prowadzą rozmowy w sprawie wspólnego przejęcia polskich operacji zbankrutowanego południowokoreańskiego koncernu Daewoo - donosi środowy "Financial Times".
"Rover i będąca własnością państwa chińska firma SAIC wspólnie wystąpiły do władz polskich w sprawie przejęcia Daewoo-FSO, gdy okazało się, że ukraińskie przedsiębiorstwo AvtoZAZ, największy klient Daewoo FSO, wystąpił z jedyną ofertą" - pisze dziennik.
"Financial Times", powołując się na anonimowe, lecz dobrze poinformowane źródła zastrzega, że wspólna inicjatywa SAIC/Rover nie jest jeszcze formalnym wystąpieniem z ofertą.
"Inicjatywa jest pierwszą próbą kupna europejskiego producenta samochodów przez chiński koncern motoryzacyjny. Potwierdza ona obawy europejskich i amerykańskich producentów samochodów, że grozi im poważna chińska konkurencja na ich rodzimych rynkach" - pisze "FT".
Według cytowanego przez gazetę Michaela Dunne'a - dyrektora firmy badawczej specjalizującej się w azjatyckich rynkach samochodowych - "Chińczycy są zainteresowani szybkim zdobyciem wiedzy w zakresie projektowania i produkcji samochodów i uważają przejmowanie umiejętności innych firm za najlepszy sposób".
SAIC ma w planach przejęcie południowokoreańskiej firmy SsangYoung Motor specjalizującej się w sportowych modelach samochodów, która od 1999 roku jest w rękach wierzycieli. Jeśli plany te zostaną zrealizowane, to będzie to pierwszy zagraniczny nabytek chińskiego producenta.
SAIC - jak zauważa "FT" - ma środki na finansowanie ekspansji, dzięki spółkom o mieszanym kapitale założycielskim założonym z Volkswagenem i General Motors. Jest też liderem chińskiego rynku motoryzacyjnego.
Jednak chińskiemu gigantowi brak doświadczenia w projektowaniu nowych modeli i niektórych kwalifikacji technicznych i próbuje je zdobyć przez joint venture z Roverem.
SAIC jest właścicielem 10 proc. udziałów w GM Daewoo nabytych przed dwoma laty, gdy GM przejął większość zakładów Daewoo, choć nie był zainteresowany przejęciem Daewoo FSO. Inwestycjami w warszawskich zakładach interesował się MG Rover nosząc się z zamiarem przeniesienia tam produkcji niektórych modeli, ale wycofał się z negocjacji koncentrując się na Chinach.
Produkcja Daewoo FSO w 2003 r. wyniosła 34 tys. aut wobec 200 tys. w 1999 roku.