PBG ma co najmniej 33 proc. udziałów w konsorcjum, które wybuduje terminal gazu skroplonego (LNG). Wartość kontraktu ma wynieść 2,95 mld zł brutto.
_ Postępowanie wygrało konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp z o.o. (Polska), które złożyło najkorzystniejszą ofertę, z najniższą ceną całkowitą brutto: 2.946.559.860 zł _ - czytamy w komunikacie Polskie LNG.
Firmy wchodzące w skład zwycięskiego konsorcjum posiadają doświadczenie zdobyte przy budowie kilkunastu terminali LNG na świecie, w tym m.in.: Canaport LNG (Kanada), Freeport (USA), Terminal Guandong (Chiny), Pyeongtaek LNG (Korea Płd.), Zeebrugge (Belgia), Bilbao (Hiszpania), Marmara LNG (Turcja), Fos Cavaou LNG (Francja).
_ _
_ - Wszystkie oferty zostały przygotowane profesjonalnie, dzięki temu mogliśmy dokonać wyboru tydzień wcześniej niż zakładaliśmy _ - powiedział prezes PLNG Zbigniew Rapciak, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z regulaminem przetargu, podmioty uczestniczące w postępowaniu mogą składać ewentualne odwołania do Sądu Polubownego przy Krajowej Izbie Gospodarczej do dnia 5 lipca br.
_ Umowę z wykonawcą terminalu LNG chcielibyśmy podpisać w pierwszej połowie lipca br. Rozpoczęcie budowy, tak jak przewiduje harmonogram, planowane jest na wrzesień br. _ - powiedział też Rapciak.
Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie terminalu LNG w Świnoujściu, wraz z przekazaniem do użytkowania, do 30 czerwca 2014 roku.
Do etapu finałowego przetargu oprócz zwycięskiego konsorcjum konsorcjum Tecnimont S.p.A. (Włochy) - Polimex Mostostal SA (Polska) - Sofregaz SA (Francja) - Vinci Construction Grands Projets Sas (Francja) - Entrepose Contracting SA (Francja) oraz konsorcjum Daewoo Engeneering & Construction Co Ltd. (Korea) - Korea Gas Corporation (Korea) - Daewoo Engineering Company (Korea).
Na początku marca Polskie LNG podpisało z EBOR-em i z dziesięcioma bankami komercyjnymi umowy na finansowanie budowy terminala LNG w Świnoujściu na łączną kwotę około 950 mln euro.
List intencyjny z EBOR-em został podpisany na kwotę dofinansowania w wysokości do 200 mln euro, a każdy bank zadeklarował gotowość współfinansowania budowy terminala kwotą minimum 75 mln euro, co łącznie stanowi kwotę ponad 750 mln euro. Finansowanie będzie zrealizowane w formie długoterminowego programu emisji obligacji. Obligacje będą zbywalne tylko pomiędzy członkami _ klubu _ banków, a ich zapadalność to 15-18 lat.
Dzięki terminalowi LNG drogą morską będzie można pozyskać do 5 mld m. sześc. gazu ziemnego rocznie. W zależności od zapotrzebowania możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m. sześc., bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie. Obecnie Polska zużywa około 14 mld m. sześc. gazu rocznie.