Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krzysztof Kozłowski wyjaśnił, że Polska będzie wnioskować do komisji Europejskiej o wpisanie Odry i Wisły do sieci europejskich korytarzy transportowych.
W 2017 Bruksela planuje rewizję korytarzy transportowych. Dzięki wpisaniu polskich dróg wodnych do europejskiej sieci będzie można ubiegać się o dofinansowanie 85 procent wartości inwestycji.
Jak wyjaśnia wiceminister Kozłowski Komisja Europejska za każdym razem będzie sprawdzać, czy inwestycja ma transportowe i gospodarcze uzasadnienie.
Na dofinansowanie mogą liczyć dwie największe polskie rzeki. Chodzi o Odrę, na całej długości oraz Wisłę między Warszawą a trójmiejskimi portami.
Resort zapowiada, że pierwsze efekty programu będą widoczne na Odrze do 2019 roku. Plan zakłada także budowę kanału na Śląsku łączącego dwie największe polskie rzeki.
Na inwestycję mają złożyć się między innymi samorządy, firmy energetyczne czy prywatni przedsiębiorcy. Część środków będzie pochodzić od zagranicznych instytucji. Ministerstwo rozważa powołanie spółki celowej, która mogłaby ubiegać się zagraniczne finansowanie.
Modernizacja śródlądowych dróg wodnych przyczynić się ma - jak wskazuje CIR - oprócz wzrostu udziału żeglugi śródlądowej w rynku usług transportowych, także m.in. do wzrostu konkurencyjności portów morskich ujścia Odry i Wisły; aktywizacji gospodarczej obszarów usytuowanych wzdłuż głównych szlaków żeglugowych; poprawy warunków funkcjonowania żeglugi pasażerskiej oraz turystyczno-rekreacyjnej; poprawy bezpieczeństwa powodziowego.
Jednym z efektów ma być także wzrost produkcji "czystej" energii elektrycznej, uzyskiwanej z elektrowni wodnych. Jak wskazano w komunikacie, z danych za 2011 r. wynika, że osiem elektrowni wodnych na Wiśle, które mogłyby zostać wybudowane wraz z budową kaskady dolnej Wisły, jest w stanie wytworzyć rocznie 4 153 GWh (3-4 proc. krajowej produkcji energii).
Przyjęte przez rząd założenia zakładają także przystąpienie przez Polskę do porozumienia AGN (Porozumienia o śródlądowych drogach wodnych międzynarodowego znaczenia).