Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrobiła przed weekendem prezent kierowcom i oddała do ich użytku ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Droga to kolejna już część autostradowej obwodnicy Rzeszowa.
Trasa łączy dwie ważne międzynarodowe drogi: E40 przecinającą Europę wzdłuż linii wschód-zachód i E371, czyli popularną Via Carpatię oraz wyprowadza ruch tranzytowy z centrum miasta.
- Tranzyt w kierunku południkowym będzie mógł swobodnie ominąć Rzeszów od zachodniej strony. Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie „ruchu ciężkiego” z terenów miejskich. Co ważne, poprawi wyraźnie poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego szczególnie na terenach zabudowanych. Co za tym idzie, cała aglomeracja Rzeszowska wyraźnie odczuje wzrost komfortu codziennego życia mi.in. poprzez obniżenie poziomu natężenia ruchu, przede wszystkim tranzytowego. – powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga.
Kilka miesięcy temu o znaczeniu tej trasy wypowiadał się również nowy premier w rządzie PiS Mateusz Morawiecki. Nazwał wówczas trasę Via Carpatia "kręgosłupem transportowym wschodniej Polski". - To będzie nowa szansa dla ludzi żyjących na wschodzie kraju - mówił.
Odcinek wart 342 mln zł
Otwarty w czwartek odcinek drogi ekspresowej S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka) realizowało konsorcjum: Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A., za kwotę ponad 342 mln zł. Odcinek ten zlokalizowany jest w powiecie: rzeszowskim, na terenach gmin Rzeszów, Boguchwała, Świlcza. Inwestycja obejmowała swym zakresem zaprojektowanie (kontynuację projektowania), uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W ramach prac wybudowano węzeł "Rzeszów Południe" (węzeł typu WB, karo) łączący S19 z realizowaną DW 878. Ponadto powstały 4 łącznice przy węźle "Rzeszów Południe", przebudowano również drogę gminną nr137616R oraz postawiono 12 obiektów inżynierskich, w tym estakadę E-1 o dł. 476,4m nad ul. Dębicką i rzeką Przyrwa.
Jak podaje GDDKiA dla zobrazowania ciężaru wszystkich obiektów mostowych wykonanych w ramach kontraktu - jeżeli przyjąć w zaokrągleniu, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi ok. 80 ton, to ciężar wszystkich obiektów odpowiada w przybliżeniu ciężarowi 892 takich wagonów kolejowych.