Sąd Unii Europejskiej unieważnił w środę grzywnę nałożoną w 2010 roku przez Komisję Europejską na 11 linii lotniczych za zmowę kartelową dotyczącą opłat za międzynarodowy transport towarów w latach 1999-2006. Łącznie linie miały zapłacić ok. 790 milionów euro.
Sąd nie zakwestionował istnienia kartelu dotyczącego dopłat za paliwo i za środki bezpieczeństwa, ale wskazał na braki, sprzeczności i niespójności w decyzji Komisji Europejskiej.
- W zaskarżonej decyzji wymienione są bowiem, w art. 1-4, cztery naruszenia dotyczące różnych okresów i tras popełnione przez różnych przewoźników, podczas gdy w uzasadnieniu jest mowa o tylko jednym, jednolitym i ciągłym naruszeniu na skalę światową obejmującym wszystkie trasy. (...) Ponadto Sąd zauważył, że samo uzasadnienie decyzji nie jest wolne od wewnętrznych niespójności. (...). Sąd stwierdził, że wewnętrzne niespójności w decyzji mogły naruszać prawo do obrony zainteresowanych spółek - głosi wyrok.
Przewoźnicy, którzy uniknęli kary, to: Air Canada, Air France-KLM, British Airways, Cathay Pacific, Cargolux, Japan Airlines, LAN Chile, Martinair, SAS, Singapore Airlines oraz Qantas. Niemiecka Lufthansa uniknęła grzywny już na podstawie decyzji KE, ponieważ to ona zgłosiła zmowę.