Ubiegły rok był najlepszym na polskim rynku motoryzacyjnym od 16 lat pod względem liczby zarejestrowanych nowych pojazdów. Wszystkie kategorie, z wyjątkiem motorowerów, zanotowały dwucyfrowy wzrost – podaje KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
W całym 2016 roku zarejestrowano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych, 59,8 tys. aut dostawczych, 26,6 tys. samochodów ciężarowych, 25,8 tys. motocykli, 23,9 tys. motorowerów oraz 2,0 tys. autobusów. Okres ten to także wyższa produkcja w fabrykach ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 681,8 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 3,2 proc. rok do roku.
Mimo że popyt jest nadal generowany głównie przez firmy, których udział w rejestracjach nowych aut wyniósł 67,7 proc., zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych. Rejestracje aut osobowych w 2016 roku wzrosły w tej grupie o 8,8 proc. rok do roku, zaś rejestracje klientów instytucjonalnych zwiększyły się o 21,8 proc. - podaje KPMG.
- W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji zarówno samochodów popularnych, jak i premium. W pierwszej grupie sprzedaż zwiększyła się o 15,7 proc. i osiągnęła poziom 363,9 tys. aut. Liderem tego pozostaje Skoda, która sprzedała w ubiegłym roku o 18 proc. samochodów więcej niż w poprzednim roku, jednak najbardziej dynamiczne wzrosty liczby rejestracji zanotowały marki Dacia, Renault oraz Fiat – wylicza Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
- Jeżeli chodzi o samochody premium, to 2016 był rokiem dalszego wzrostu popularności tego segmentu pojazdów. W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 52,3 tys. aut, a trzy największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz oraz Audi odnotowały wzrost sprzedaży przekraczający 30 proc. - dodaje Faryś.
Wzrost w segmentach motocykli i samochodów używanych
W 2016 roku zarejestrowano 25 844 nowych motocykli, czyli o 8,3 proc. więcej niż w 2015 roku. Utrzymująca się wysoka sprzedaż w stosunku do poprzednich lat jest wynikiem zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych przy użyciu prawa jazdy kat. B, a także zmiany przepisów homologacyjnych, dotyczących normy Euro czy wcześniej obowiązkowego wyposażenia w automatyczny włącznik świateł.
Zmiana ta odbiła się zaś na rynku motorowerów, które po raz kolejny zanotowały spadek rejestracji, tym razem o 21,5 proc. do 23,9 tys. sztuk.
2016 rok charakteryzował się też znacznym wzrostem sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku samochodów użytkowych. Jednocześnie rośnie rynek nowych przyczep i naczep – w 2016 roku zarejestrowano 23 522 sztuk, o 22,9 proc. więcej niż w ubiegłym roku. O 14,3 proc. wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów, których zarejestrowano 1 987 sztuk – podaje KPMG.
Ożywienie produkcji
W 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 681,8 tys. pojazdów samochodowych, o 3,2 proc. więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów – w ciągu 12 miesięcy zjechało z taśmy montażowej 5,24 tys. sztuk, o 5,5 proc. więcej niż w zeszłym roku.
Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 3,7 proc. do 554,6 tysięcy. Najniższy wzrost wolumenu produkcji odnotowano w kategorii samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 122 tys. sztuk i była o 0,9 proc. większa niż w 2015 roku.
Aktualne dane Eurostatu pozwalają podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w trzech pierwszych kwartałach 2016 roku. Od stycznia do września wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 22,8 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 8,2 mld euro (+11,9 proc. rok do roku). Największy udział w eksporcie mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 14,6 mld euro (+6,4 proc. rok do roku).