Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Samoloty dla VIP-ów będą wymienione? Wraca dyskusja o nowych maszynach

0
Podziel się:

Powodem jest awaria rządowego samolotu, którym delegacja prezydium Sejmu miała lecieć do Pragi. Maszyna miała kłopoty ze startem, pilot był zmuszony gwałtownie zahamować i ledwo zmieścił samolot na pasie startowym. Nikt nie odniósł obrażeń.

Samoloty dla VIP-ów będą wymienione? Wraca dyskusja o nowych maszynach
(PAP/Radek Pietruszka)

Wraca dyskusja o zakupie samolotu dla VIP-ów. Powodem jest awaria rządowego samolotu, którym delegacja prezydium Sejmu miała lecieć do Pragi. Maszyna miała kłopoty ze startem, pilot był zmuszony gwałtownie zahamować i ledwo zmieścił samolot na pasie startowym. Nikt nie odniósł obrażeń.

Incydent spowodował dyskusję o konieczności zakupu samolotów, którym będą mogły podróżować najważniejsze osoby w państwie. Po katastrofie smoleńskiej w gestii rządu pozostają 2 wypożyczone od LOT-u Embraery.

Zdaniem marszałka Senatu Bogdana Borusewicza, trzeba kupić samoloty. Według niego takie rozwiązanie będzie mniej kosztowne. Dodaje, że obecna dyskusja skończy się niczym. W Polsce prowizorki są najbardziej trwałe - powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej Borusewicz.

Podobne stanowisko prezentuje posłanka PO Iwona-Śledzińska Katarasińska. Ona też przypomina, że dyskusja o konieczności zakupu nowych samolotów dla najważniejszych osób w państwie toczy się od lat i nic z tego nie wynika. Gdy już sprawa ma być rozstrzygnięta, to okazuje się, że jest jakaś kampania wyborcza i rozpętuje się histeria - mówi posłanka.

Dodaje, że podchwytują to niektóre media, które piszą o "wożeniu się VIP-ów za pieniądze podatników". W lutym tego roku resort obrony informował, że jeszcze w tym roku zostanie rozpisany przetarg na samoloty dla VIP-ów. Chodzi o dwie małe maszyny, które będą mogły przewozić kilkanaście osób na pokładzie.

Wojsko chce nabyć samoloty z miejscami dla 12-14 pasażerów. Pokład ma być skonfigurowany w opcji biznesowej. Planowana umowa ma obejmować szkolenie dla pilotów i techników oraz wstępny pakiet logistyczny, zapewniający eksploatację maszyn w początkowym okresie ich użytkowania. Dopuszcza się możliwość pozyskania samolotów używanych - podał kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia, który rozpoczął już procedury.

Ogłoszenie precyzuje, że 50 proc. kryteriów udzielenia zamówienia będzie stanowiła cena, po 20 proc. gwarancja oraz wiek samolotów, a 10 proc. - ich nalot całkowity. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 6 lipca rano.

Prób kupienia nowych samolotów dla VIPów było już kilka

W 2013 i 2014 r. MON próbowało już wyczarterować dwa małe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. Pierwszy przetarg został unieważniony, bo uznano, że jedyna oferta jest za droga. Drugi nie wyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy, a w postępowaniu wymagano udziału co najmniej trzech.

Z końcem 2013 r. wygasła pierwsza umowa na czarter samolotów średniej wielkości dla VIP-ów, podpisana z PLL LOT w 2010 r. Była warta ponad 150 mln zł. W grudniu 2013 r. została podpisana kolejna czteroletnia umowa. Samoloty pomalowane w barwy reprezentujące Rzeczpospolitą Polską stacjonują na lotnisku Chopina w Warszawie i pozostają do wyłącznej dyspozycji czterech kancelarii: prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)