Tematem posiedzenia był stan przygotowań TVP i serwisów informacyjnych do obsługi Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. Informację przedstawiało TVP, PAP i KAI.
Pieńkowski podkreślał, że ŚDM i papieska wizyta to "największe i najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Telewizją Polską w jej historii; wyzwanie realizacyjne i produkcyjne".
Jak poinformował, TVP będzie bezpłatnie udostępniała sygnał telewizyjny do ok. 150 stacji tv na świecie. - Będzie to sygnał w całości produkowany przez TVP, bo mamy wyłączność na produkowanie sygnału i jego udostępnianie - powiedział. Wyjątkiem jest watykański ośrodek telewizyjny, co wynika - jak wyjaśnił pełnomocnik - z procedury współpracy z Watykanem. W ośrodku krakowskim TVP na Krzemionkach będzie następowała koordynacja wszystkich sygnałów produkowanych z każdego miejsca wizyty papieża; sygnał będzie dystrybuowany do centrum prasowego w Krakowie i stamtąd na cały świat.
Pieńkowski podał, że wydarzenie będzie relacjonowane komplementarnie na wszystkich antenach TVP, anteną najważniejszą będzie program I. Tu nadawane będą wszystkie wydarzenia centralne z udziałem papieża. TVP Info będzie obsługiwało ŚDM bardziej relacyjnie i informacyjnie, od środka, także z perspektywy uczestnika. TVP3 wraz z ośrodkami regionalnymi mają zaś pełnić rolę przewodnika po regionie; będą pokazywały, gdzie można się zatrzymać, gdzie zjeść itp. Pieńkowski poinformował również, że materiały historyczne, dokumentacyjne związane z poprzednimi edycjami ŚDM i wizytami papieży będzie nadawać TVP Historia. Oprócz tego działać będzie uzupełniająca anteny strona internetowa TVP.
Pełnomocnik zapowiedział, że za każde wydarzenie ze strony TVP będzie odpowiadał jeden kierownik produkcji i wydawca - chodzi o logistykę, zakres merytoryczny i dobór współpracowników.
Pieńkowski zaznaczył, że to, ile Telewizja Polska wyprodukuje, zależy od kwoty dotacji budżetowej, bo poprzednie władze TVP nie zaplanowały w budżetach środków na ten cel, z góry zakładając, że takie wsparcie państwa będzie. - Wstępnie cała realizacja ŚDM bez żadnych środków inwestycyjnych, oparta tylko na sprzęcie i środkach posiadanych przez TVP, została wyceniona na 35 mln zł (...) Aktualny budżet, o który się staramy, wynosi 31 mln zł, z tego wkład TVP wynikający z użycia sprzętu oszacowano na 3,7 mln zł - powiedział.
Przypomniał, że na razie w budżecie państwa jest zagwarantowane 18 mln dla mediów publicznych oraz KAI do podziału.
PAP wnosiła o przyznanie ponad 6 mln zł, KAI - 1,5 mln zł. Zgodnie ze specustawą o dotację może ubiegać się również Polskie Radio.
W kontekście finansów mówił o konieczności m.in. wynajęcia wielkich wozów transmisyjnych HD. Powiedział, że TVP ma dwa takie wozy, w Polsce jest ich w sumie 5, a do obsługi ŚDM i wizyty papieża oszacowano potrzeby na 15 wozów. - Będziemy musieli pozyskiwać je z zagranicy, najpewniej z Ukrainy i Czech, bo tam nie ma strefy euro i jest to trochę tańsze - wyjaśnił.
Prezes PAP Lidia Sobańska wskazywała, że z punktu widzenia dziennikarskiego wizyta papieża w Polsce nie ogranicza się tylko do udziału w ŚDM. - Nie mówimy już tylko o Światowych Dniach Młodzieży, ale o wizycie papieża Franciszka w Polsce w związku z ŚDM - powiedziała. Wyjaśniła, że rok temu rozmowa dotyczyła głównie Krakowa i Brzegów koło Wieliczki, a teraz doszły bardzo ważne punkty - msza w Częstochowie związana z jubileuszem chrztu Polski oraz wizyta Franciszka w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Sobańska mówiła, że w tych miejscach obecne będą polskie władze, a wizyta w Auschwitz dodatkowo ma wymiar symboliczny i już teraz interesuje się nią wielu dziennikarzy z całego świata.
Sobańska poinformowała, że PAP, wspólnie z KAI, jest odpowiedzialna za szeroko pojętą obsługę medialną wydarzenia; co oznacza m.in. przygotowanie centrów prasowych dla dziennikarzy i portalu z modułem akredytacji i informacjami. Dodała, że oprócz tego Polska Agencja Prasowa obsługuje ŚDM i wizytę papieża od strony dziennikarskiej i fotoreporterskiej, przygotowuje już teraz wiele materiałów związanych z ŚDM.
- To wydarzenie w skali olbrzymiej. Nigdy na ziemi polskiej nie było tylu dziennikarzy i przedstawicieli mediów, ile się spodziewamy w czasie tej wizyty - mówił prezes KAI Marcin Przeciszewski. Dodał, że szacunki mówią o ok. 6 tys. osób z 240 krajów.
Wyjaśniał, że obsługa medialna tych wydarzeń oparta jest na czterech filarach: TVP i Polskim Radiu jako jedynych oficjalnych nadawców transmisji, PAP i KAI - agencji obsługujących dziennikarzy. Jak mówił, za organizację wizyty papieża Franciszka odpowiada Konferencja Episkopatu Polski i z jej ramienia KAI oraz władze państwowe i z ich strony PAP.
Przewodniczący parlamentarnego zespołu dot. ŚDM Jarosław Szlachetka (PiS) podkreślał, że na TVP, PAP i KAI spoczywa zadanie stworzenie warunków pracy dla dziennikarzy. "Wiadomo, że jeśli będą się dobrze tu czuli, to ten pozytywny wizerunek naszego kraju będą w swoich przekazach kreować" - mówił. Pytał też o problemy nadawców publicznych związane z przygotowaniami do ŚDM. Przedstawiciele mediów mówili, że najważniejsze są kwestie finansowe, by można było zaplanować konkretne działania.