Przed ŚDM Kraków otrzymał 18,7 mln zł rządowego wsparcia. Było ono kierowane do tych gmin i powiatów, w których podczas ŚDM przebywali pielgrzymi. Krakowowi przyznano m.in. 9,8 mln zł na utrzymanie czystości w mieście, 4,2 mln zł na organizację ruchu i wynajem oraz serwis przenośnych toalet, a 1,3 mln zł na doposażenie straży miejskiej i zapłatę za nadgodziny funkcjonariuszy.
- Z naszych wstępnych obliczeń wynika, że miasto włożyło z własnych pieniędzy jeszcze ok. 8 mln zł na wzmocnienie komunikacji, organizację ruchu i zapewnienie czystości w mieście - mówił prezydent. - Wykonywaliśmy tylko i wyłącznie to, co należało do obowiązków miasta. Było to konieczne ze względu na liczbę przebywających w Krakowie gości - mówił prezydent Jacek Majchrowski.
O skali wydarzenia świadczy m.in. liczba pasażerów przewożonych komunikacją miejską. Każdego dnia było to 2 mln osób (w normalnym okresie 1,1 mln). Od soboty 23 lipca do 31 lipca MPK wysłało na tory około 935 dodatkowych kursów tramwajowych i 953 autobusowych. Sprzedano ok. 45 tys. biletów okazjonalnych za 15 zł obowiązujących w trakcie ŚDM.
- Wszyscy chwalili czystość w mieście - mówił prezydent Krakowa. Na parkingach, chodnikach i trasach przejścia pielgrzymów rozstawiono 1 tys. 220 koszy na śmieci. Sprzątanie odbywało się przez całą dobę, przy czym np. Błonia po ceremonii przywitania papieża i po Drodze Krzyżowej były już posprzątane o godz. 4.00-5.00 nad ranem. Dziennie ponad 200 tys. razy opróżniane były kosze na śmieci (normalnie kilkanaście tysięcy razy).
Strażnicy miejscy do 31 lipca strażnicy miejscy wykonali 1 tys. 193 służb patrolowych, ponad 400 razy wykorzystywano radiowozy, odnotowano blisko 1,5 tys. wykroczeń.
Podczas ŚDM zużyto blisko 2 mln metrów sześc. wody. Wodociągi Krakowskie uruchomiły ponad 100 dodatkowych punktów poboru wody; a w upalne dni rozstawiane były kurtyny wodne, m.in. na drodze do Brzegów. W punktach informacji turystycznej obsłużono ok. 54 tys. turystów i pielgrzymów.
Z raportów Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od poniedziałku, 25 lipca do niedzieli 31 lipca Kraków w kontekście wydarzeń Światowych Dni Młodzieży pojawił się w ponad 5,5 tys. materiałach prasowych. Przekłada się to na ekwiwalent reklamowy (AVE) w wysokości prawie 67 mln zł.