Za rządowym projektem ustawy o ratyfikacji pierwszego dokumentu było 434 posłów, dwóch było przeciw. W przypadku projektu ustawy o ratyfikacji drugiej umowy - ze Sri Lanką - za zgodą na ratyfikację było 441 posłów, dwóch się wstrzymało.
Zgoda Sejmu oznacza upoważnienie prezydenta do ratyfikacji obu dokumentów.
Konwencja między RP a Federalną Demokratyczną Republiką Etiopii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana została w Addis Abebie 13 lipca 2015 r.
Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika m.in., że zawarta w konwencji klauzula o wymianie informacji "będzie skutecznym narzędziem weryfikacji deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody w relacjach z Etiopią, zatem jej wejście w życie będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów budżetowych Skarbu Państwa".
Ponadto - jak głosi uzasadnienie - wejście w życie konwencji może spowodować aktywizację dwustronnej współpracy gospodarczej (w szczególności z uwagi na możliwość zwiększenia polskiego eksportu), a także ożywić dwustronną współpracę podatkową i gospodarczą między Polską a Etiopią.
Z kolei umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu została podpisana w Kolombo 6 października 2015 r.
W tym przypadku - deklaruje rząd w uzasadnieniu - zawarcie w umowie klauzuli o wymianie informacji "będzie skutecznym narzędziem weryfikacji deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody w relacjach ze Sri Lanką", zatem "jej wejście w życie będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów budżetowych Skarbu Państwa".